تاریخ انتشار: شنبه 13 آبان 1396
چگونه برخی اعصاب خاص رشد سرطان پروستات را حمایت می کنند

  چگونه برخی اعصاب خاص رشد سرطان پروستات را حمایت می کنند

محققین در دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین گزارش کرده اند که اعصاب خاصی با راه اندازی سوئیج هایی که منجر به رگزایی توموری و تکثیر سلولی می شوند، رشد سرطان پروستات را حمایت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، تومورهای جامد برای زنده ماندن و گسترش نیازمند تامین منبع خونی هستند. در این راستا دکتر فرنته و همکارانش نشان داده اند که اعصاب عروق خونی جدید را برای تضمین رشد تومورهای پروستاتی تحریک می کنند.

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست، شایع ترین سرطان در بین مردان محسوب می شود و آمارهای انستیتو ملی سرطان حاکی از 161360 مورد سرطان پروستات در سال 2017 بوده است که 26730 نفر به علت ابتلا به آن جان خود را از دست داده اند.

در سال 2013 بود که محققین نشان دادند اعصاب سمپاتیک با تولید نوراپی نفرین، رشد تومورها را تحریک می کنند و در این مطالعه با استفاده از مدل موشی سرطان پروستات محققین دریافته اند که بعد از آزادسازی نوراپی نفرین از پایانه های عصبی سمپاتیک، این نوروترانسمیتر روی گیرنده های موجود روی سلول های اندوتلیالی مفروش کننده سطح داخلی عروق خونی متصل می شود. این اتصال منجر به روشن شدن سوئیچی به نام" angio-metabolic switch " می شود که نحوه متابولیزه کردن گلوکز بوسیله سلول ها را تغییر می دهد. به همین دلیل در عروق خونی جدید، سلول های اندوتلیالی که به طور معمول از فسفریلاسیون اکسیداتیو برای بدست آوردن انرژی استفاده می کنند، رو به گلیکولیز می آورند. استفاده از گلیکولیز برای متابولیزه کردن گلوکز فرایندی است که پیش از این در مورد سلول های سرطانی مشاهده شده است. حذف ژن کد کننده گیرنده نوراپی نفرین روی سلول های عروقی در مدل جانوری موجب می شود که این سلول ها بیشتر از فسفریلاسیون اکسیداتیو به جای گلیکولیز استفاده کنند و در نتیجه تشکیل عروق خونی جدید مهار می شود. با توجه به آن چه گفته شد یافتن درمان ها یا داروهایی که بتوانند مانع از رگزایی تومورهای جدید شوند می تواند درمانی امیدوار کننده را برای مبارزه با سرطان ارائه کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه