تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 فروردین 1393
ژن Lin28 مرتبط با سرطان کلیه کودکان استراتژی های جدیدی را برای بازسازی کلیه نشان می دهد

  ژن Lin28 مرتبط با سرطان کلیه کودکان استراتژی های جدیدی را برای بازسازی کلیه نشان می دهد

نزدیک به یک سوم موارد تومور Wilms( سرطان کودکانه کلیوی) به ژنی به نام Lin28 مربوط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  موش های مهندسی شده برای بیان Lin28 در کلیه هایشان تومور Wilms شکل گرفت که با سرکوب این ژن در آن ها این تومورها پسرفت داشتند که نشان دهنده این مطلب بود که استراتژی هایی که در بلوک کردن یا غیر فعال کردن این ژن نقش دارند امیدهای درمانی را برا ی کودکان مبتلا به تومور Wilms زنده نگه می دارند.

 علاوه بر این مطالعه در مدل های موشی نشان می دهد که بیان کنترل شده Lin28 می تواند تکوین کلیه را بهبود ببخشد و هم چنین سیگنال هایی را برای بازسازی کلیه های آسیب دیده در بالغین ارائه دهد.

هر ساله بیش از 500 کودک مبتلا به تومور Wilms در ایالات متحده شناسایی می شوند. در زیر میکروسکوپ این تومورها شبیه کلیه های جنینی نابالغ هستند.

ژن Lin28 در تکوین بسیاری از بافت ها و اندام ها از جمله کلیه های انسانی دخیل است. برای نشان دادن اهمیت این ژن در ایجاد تومورهای Wilms، محققین بیان این ژن را در نمونه تومورهای گرفته شده از 105 بیمار مبتلا به Wilms مورد اندازه گیری قرار دادند و نزدیک به یک سوم این تومورها سطوح بالایی از فعالیت Lin28 را نشان دادند. به نظر می رسد بین Lin28 و خطر بالای تومورهای Wilms بلاستمال رابطه ویژه ای وجود داشته باشد. در واقع این تومورها اغلب به درمان مقاوم هستند و اغلب قبل از این که به این مرحله برسند قابل شناسایی نیستند و با توجه به این مطلب ژن Lin28 ممکن است به عنوان  یک بیومارکر برای درمان این تومورهای مقاوم عمل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه