تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آبان 1396
ژن درمانی کبدی بیماری را در مدل موشی MS معکوس می کند

  ژن درمانی کبدی بیماری را در مدل موشی MS معکوس می کند

مطالعه ای تحقیقاتی شواهد پیش درمانگاهی را برای حمایت از درمان MS با استفاده از انتقال ژن گلیکوپروتئین اولیگودندروسیتی میلین(MOG) برای هدف قرار دادن کبد، ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مولتیپل اسکلروزیس(MS)، یک بیماری اتوایمن سیستم عصبی مرکزی(CNS) است که منجر به از دست رفتن آکسون ها و آسیب به میلین به دلیل نفوذ موضعی لنفوسیت های T است. تصور می شود که این بیماری ناشی از فعال شدن سلول های T افکتور CD4+ فعال شونده با میلین است و سرکوب این سلول های با استفاده از سلول های T تنظیم کننده(Tregs) در کنترل بیماری در مدل های موشی موثر است. با این حال، فقدان تکنیک های تکثیر Treg مختص آنتی ژن در مقیاس وسیع، خود مانع بزرگی در ایمنی درمانی MS محسوب می شود. محققین یک راه جایگزین و موثر برای القای تحمل خاص این آنتی ژن ها را بیان نابجای آنتی ژن در کبد می دانند. در این راستا محققین دانشگاه فلوریدا توانسته اند با افزایش تلورانس خاص آنتی ژن، علایم بیماری MS را در مدل موشی معکوس کنند.

در این مطالعه آن ها از یک ویروس همراه آدنو(AAV) برای طراحی وکتور انتقال ژن هدف قرار دهنده کبدی که پروتئین MOG را بیان می کند استفاده کردند. این پروتئین یک نوروپروتئین در هپاتوسیت های کبدی است. موش های مدل برای MS، یک دوز از وکتور ترانس ژن را دریافت کردند و نتایج این ایمنی درمانی منجر به کاهش التهاب در سیستم عصبی مرکزی شد و علایم بالینی بیماری را نیز در این موش های کاهش داد. بنابراین، این مطالعه شواهد پیش درمانگاهی را ارائه می کند که پتانسیل این Tregهای واسطه شده با AAV را در درمان MS‌ و سایر اختلالات اتوایمن نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه