ژنTuberin /TSC و PRAS40، تکوین سلول های بنیادی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 آذر 1390
ژن های کلیدی علیه مرگ سلولی کشف شد

  ژن های کلیدی علیه مرگ سلولی کشف شد

دو ژن( Tuberin /TSC و PRAS40) از تنظیم کننده های بسیارمهم تکوین سلول های بنیادی شناخته شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDail، گروهی از محققان موسسه MedUni وین کشف کردند که دو ژن( Tuberin /TSC و PRAS40) از تنظیم کننده های بسیارمهم تکوین سلول های بنیادی هستند . اگر این ژن ها خاموش شوند، سلول های بنیادی تکوین نمی یابند اما در عوض با یک مرگ برنامه ریزی شده سلولی می میرند.

این گروه به رهبری Markus Hengstschläger، مدیر موسسه ژنتیک پزشکی در MedUni وین توانستند درمطالعه ای که در حال حاضر در مجله Human Molecular Genetics منتشر شده است ثابت کنند سلول های بنیادی به منظور تکوین، بازسازی و تمایز به هر دو این پروتئین ها نیاز دارند.

بدن انسان تعادل پایداری را بین مرگ سلولی و تجزیه بافت ها با ترمیم بافت ها توسط سلول های بنیادی حفظ می کند.
سلول های بنیادی دارای پتانسیل تولید انواع سلول های دیگر مانند پوست، عضله و یا سلول های عصبی هستند و بنابراین برای بازسازی بافت ها حیاتی می باشند.

سلول های معده انسان، به عنوان مثال، تنها دو روز زندگی  و سلول های پوستی تا چهار هفته زندگی می کنند. یک سلول ریه پس از حدود 80 روز و سلول های قرمز خون پس از حدود 120 روز می میرند.
این دو پروتئین TSC (tuberin) و PRAS40 برای این تولید وتوسعه و تصمیم گیری اینکه آیا سلول های بنیادی به درستی  تکوین یابند و یا متحمل آپوپتوز ( شکلی از مرگ برنامه ریزی شده سلولی)شوند حیاتی هستند. آنها به عنوان دروازه بانی برای بودن یا نبودن عمل می کنند.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه