تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 فروردین 1393
کاربرد سول های بنیادی در مورد سکته مغزی

  کاربرد سول های بنیادی در مورد سکته مغزی


محققان گزارش کرده اند که سلول های بنیادی را به طور موفقیت آمیزی به مغز 18 بیمارکه دچار سکته مغزی شده بودند تزریق کرده اند. در مورد دو تن از این بیماران بهبود قابل توجهی مشاهده شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با این که درسه نفر ازبیماران مشکلات ناشی ازجراحی به وجود آمده است در همه بیماران  طی 6 ماه تا حدودی بهبودی مشاهده شده و سلول های بنیادی پیوند زده شده واکنش های ناخواسته ای را در پی نداشته اند. آن چه توجه محققان را به خود جلب کرده بهبودی قابل توجه دو تن از بیماران بلافاصله بعد از درمان بوده است. این بیماران که هر دو زن هستند توانایی تکلم و راه رفتن خود را بازیافته اند. در هر دو مورد بیش از دو سال از سکته آن ها گذشته بوده است و امید چندانی به بهبود آن ها وجود نداشته است. این نتایج تا حدی امیدوارکننده است که محققان تصمیم گرفته اندآزمایشات بیشتری را با این روش انجام داده و از سلول های بنیادی کشت داده شده دهندگان مغز استخوان استفاده کنند. 
سکته زمانی رخ می دهد که یک لخته خون یا خونریزی جریان خون را به مغز مختل می کند. در نتیجه سلول های مغزی که از اکسیژن و مواد غذایی محروم شده اند به سرعت می میرند. سکته اولین علت مرگ ومیر در امریکاست و عامل ناتوانی در بسیاری از افراد است. این ناتوانی ها شامل دشواری در تکلم، ضعف، فلج و مشکلاتی در فکر کردن و حافظه است. درمان هایی وجود دارد که ناتوانی های مذکور را تا حدودی برطرف می کند ولی هیچ یک روشی برای ترمیم بافت آسیب دیده مغز نیست. در آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شده سلول های بنیادی پتانسیل قابل توجهی  برای کمک به  ترمیم آسیب مغزی ایجاد شده به علت سکته، از خود نشان داده اند. آزمایشات انجام شده توسط محققان امریکایی نخستین کارهای انجام شده در انسان است. سن افراد درمان شده با روش فوق 75-33 بوده است وپیوند حداقل 6 ماه بعد از سکته آن ها انجام گرفته است. همه این بیماران دچار ضعف وفلج اعضا  بوده اند. سلول های بنیادی استفاده شده از دهندگان مغز استخوان گرفته شده است که نسبتی با افراد بیمار نداشته اند. سلول های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان های اهدا شده جدا و کشت داده شده سپس با ژنی تیمار شده اند که تصور می شد  توانایی آن ها را برای بهبود افزایش می دهد. بیماران قبل از پیوند سلول های فوق برای رد پیوند آزمایشات لازم  را انجام داده اند و درمورد هیچ یک از بیماران داروی سرکوب کننده ایمنی به کارنرفته است. جراحان با ایجاد سوراخی در جمجمه و به کمک سوزن بلندی سلول های بنیادی را در محل بافت آسیب دیده قرار داده اند. 6 بیمار2 میلیون سلول، 6 بیمار 5 میلیون و 6 نفر نیز 10 میلیون سلول دریافت کرده اند.این گونه به نظر می رسد که تا قطعی شدن این روش یه عنوان راه  حل درمان سکته مغزی بررسی ها ومطالعات بیشتری لازم است.
پایان مطلب/ 
 
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 11 اسفند,1393

ابراهیم

سلام مادر من در 23شهریور 93سکته مغزی کردند از ناحیه پاودست چپ فلج شدند که پا تقریبا برگشته ولی دستشان از ناحیه آرنج بسیار آرام تکان میدهند و با کمک راه میروندآیا امیدی به درمان دستشان هست؟

یکشنبه, 30 شهریور,1393

لیلا عرب

داوود عزیز <br />با سلام <br />در دنیا کارهای زیادی در زمینه پیوند سلول های بنادی در بیماران سکته غزی انجام شده است و جای امیدواری وجود دارد. اما در پژوهشگاه رویان به زودی طرحی در سکته مغزی با سلول درمانی انجام خواهد شد که مر بوط به افرادی است که زیر 6 ماه از سکته آنان گذشته باشد.

دوشنبه, 24 شهریور,1393

داود

با تقدیم احترام <br />پدر بنده در سال 90 دچار سکته مغزی شده که پس از درمان اولیه در بیمارستان و مصرف دارو قادر به حرکت و تکلم می باشند ولی در تکلم ایشان برخی کلمات بخوبی ادا نمی شود و برخی موارد هم به میزان کمی در هنگام راه رفتن دچار عدم تعادل می شوند لذا سئوال بنده در مورد بهبودی ایشان با استفاده از سلولهای بنیادی می باشد وایا امکان درمان ایشان وجود دارد <br />با سپاس

چهارشنبه, 29 مرداد,1393

عاطفه

با سلام و خسته نباشيد <br />يكي از دوستان بنده يك هفته پيش دچار سكته ي مغزي شدند. ايشان ٢٥ ساله هستند و چند روز قبل ازين نيز يك سكته ي خفيف ديگر داشته اند كه ايشان را به بيمارستان منتقل مي كنند و بعد از چند روز بستري در بيمارستان، بهبود پيدا مي كنند و از بيمارستان مرخص مي شوند. ايشان در حال حاضر در يكي از بيمارستان هاي بندرعباس بستري هستند و ديروز ساعت ٩ صبح پزشكان مرگ ايشان را اعلام كردند و در حالي كه ايشان را براي انتقال به سردخانه آماده مي كردند، متوجه لرزشي در در بدن وي شدند و با اصرار خانواده سريعاً أيشان را بستري كردند. بعد از آن يك بار چشم هايش را باز كرد ولي نگاهش فقط به يك سو خيره بود. هم اكنون سياهي چشم أيشان مشاهد نمى شود و فقط و فقط به اندازه ي يك ميل به گفته ي پزشك مشاهده شده و نفس نمي كشند و تنها نشانه ي حياتي، زدن رگ گردن و دست ايشان هست كه آن هم به طور دائم نيست. عاجزانه ازتون خواهش مي كنم راهنمايي بفرمائيد كه چه كاري براي ايشان انجام دهيم و با توجه به امكانات كم در بندرعباس به كداميك از بيمارستان هاي مجهز كه داراي پزشكان مجرب و كارآزموده هستند مراجعه كنيم كه به اميد خدا و عنايت شما يك انسان ٢٥ ساله را دوباره به زندگي برگردانيم.

دوشنبه, 25 فروردین,1393

لیلا عرب

علی عزیز <br />با سلام <br />سلول درمانی در سکته مغزی مراحل تحقیقاتی بسیاری را طی کرده و نتایج خوبی هم داشته است.متاسفانه در این بیمار مدت زیادی از سکته می گذرد و بازگرداندن بافت آسیب دیده بسیار دشوار است.ایشان شامل طرح تحقیقاتی که در پژوهشگاه رویان انجام خواهد شد نمی باشد.از مراکز دیگر اطلاعی در دست نیست.

یکشنبه, 24 فروردین,1393

علی

با سلام و خسته نباشید پدرخانمم حدود 5سال و نیم پیش سکته مغزی 4اندام داشتند و تا الان با انواع دوره ها و فیزیوتراپی های مختلف بهبودی حاصل نشده و همچنان فقط قادر به حرکت جزئی دست و پا می باشند میشه لطف کنید اول بنده را راهنمایی کنید امیدی برای بهبود با این روش وجود دارد؟ و دوم اینکه به کجا باید مراجعه کرد؟ درایران هم مرکزی هست ؟ از لحاظ هزینه در چه حدودی می باشد؟ <br />ممنون میشم پاسخ بدید؟ با تشکر

پنجشنبه, 21 فروردین,1393

لیلا عرب

محمد عزیز <br />با سلام <br />کودک شما دچار TBI است که سلول درمانی توسط محققین در دنیا در این زمینه انجام شده و بر حسب میزان شدت اولیه آسیب نتایج مختلفی را به دنبال داشته است.متاسفانه در پژوهشگاه رویان در این مورد طرحی انجام نمی شود.

چهارشنبه, 20 فروردین,1393

محمد

سلام با توجه به اینکه فرزند من در سال 88 بر اثر حادثه تصادف که تا زمان بیهوش شدن 10 ساعت و زمان عمل 18 ساعت طول کشید و مدت 2 ماه در کما بود که پس از آن هنوز متاسفانه توان راه رفتن به تنهایی را ندارد ضمن اینکه بر اثر از بین رفتن برخی سلولهای عصبی مغز قادر به دیدن نیست هر چند چشمانش حالت طبیعی دارد. با عنایت به اینکه اثرات سکته مغزی با مشکلی که برای فرزندم پیش آمد شبیه به هم می باشد (برخی سلولهای مغز بدلیل نرسیدن اکسیژن از بین رفته است)آیا این روش برای فرزند من که اکنون 12 سال دارد قابل استفاده می باشد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه