تاریخ انتشار: جمعه 08 فروردین 1399
کاشکسی سرطان: لیگاندهای خارج سلولی مانع از تحلیل عضلانی می شوند

  کاشکسی سرطان: لیگاندهای خارج سلولی مانع از تحلیل عضلانی می شوند

کاشکسی سرطان یک بیماری متابولیک پیچیده است که دلیل تقریبا یک سوم مرگ های ناشی از سرطان در سراسر دنیا محسوب می شود. با این حال، تاکنون درمان موثری برای این بیماری تحلیل برنده عضلات وجود نداشته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کاشکسی سرطان اغلب در بیماران سرطانی و در مراحل پیشرفته اتفاق می افتد. این سندرم تحلیل رفتن متابولیک منجر به کاهش شدید توده عضلانی و بافت چربی می شود و با حمایت تغذیه ای نیز جبران نمی شود. علاوه بر این، بازسازی عضلانی نیز طی کاشکسی سرطان تحت تاثیر قرار می گیرد که این امر بدلیل اختلال در عملکرد سلول های بنیادی عضلانی است. کاشکسی سرطانی با پیش آگهی ضعیفی برای بیماران همراه است و متاسفانه بیماران را به سمی می برد که قادر به تحمل درمان های بیشتر مانند شیمی درمانی یا جراحی نیستند.

محققین در انستیتو لایبنیز در ین آلمان نشان داده اند که لیگاند خارج سلولی Wnt7a به طور موثری با تحلیل عضلانی ناشی از کاشکسی مقابه می کند و این امر از طریق فعال سازی مسیر آنابولیک AKT/mTOR صورت می گیرد که به  موجب آن مانع از دست رفتن عملکرد سلول های بنیادی و توده عضلانی می شود. این مطالعه نشان داده است که تیمار با Wnt7a مانع از تحلیل عضلانی و بهبود تمایز سلول های بنیادی عضلانی می شود. این مطالعه حاکی از عملکرد دو گانه Wnt7a در عضلات اسکلتی است: از یک طرف موجب فعال سازی مسیر پیام رسانی مذکور شده و موجب تقویت توده عضلانی می شود و از طرف دیگر موجب تکثیر و تمایز سلول های بنیادی عضلانی می شود که برای بازسازی عضلانی الزامی است. این یافته Wnt7a را کاندیدای امیدوار کننده ای برای درمان بیماری های تحلیل برنده عضلانی در انسان معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه