تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آذر 1395
کامل کردن نقشه ای جامع از اپی ژنوم انسانی

  کامل کردن نقشه ای جامع از اپی ژنوم انسانی

محققین نشان جامعی از اپی ژنوم انسانی را تثبیت کرده اند که نشان می دهد بدن چگونه فعال شدن برخی ژن ها را درون سلول ها تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، ظرف پنج سال گذشته، تعداد زیادی از محققین در سراسر جهان توانسته اند نقشه های اپی ژنتیکی مربوط به 2100 نوع سلول را ترسیم کنند. در این راستا محققین در مرکز تحقیقات CeMM نقشه ای ریز به ریز از متیلاسیون DNA مربوط به خون در حال تکوین را ترسیم کرده اند که دیدگاه های جدیدی را در درک بیماری های ایمنی و خونی ارائه خواهد کرد. رسیدن به اطلاعات ژنومی و اپی ژنومی همواره یکی از اهداف محققین در مطالعات مختلف بوده است و برخلاف ژنوم، تغییرات اپی ژنومی سلول ها در پاسخ به تغییرات محیطی شان اتفاق می افتد و هر گونه نقص در پاسخ دهی به این تغییرات می تواند منجر به بیماری شود. آنالیزهای جامع اپی ژنوم مربوط به سلول های سالم و بیمار می تواند رسیدن به راه های جدید برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف را تسهیل کند. در مطالعه ای جدید محققین در مرکز تحقیقات CeMM، چشم انداز اپی ژنتیکی متیلاسیون DNA در خون انسان را مورد بررسی کرده اند و ذات دینامیک اپی ژنوم در خون در حال تکوین انسان را نشان داده اند.

بدن ما روزانه بیلیون ها سلول خونی تولید می کنند که از تعداد اندکی از سلول های بنیادی خونی بوجود می آیند. با استفاده از آخرین دستاوردها در زمینه تکنولوژی غربالگری یا نقشه یابی های اپی ژنتیکی دکتر باک و همکارانش طرح اولیه تکوین خون که تحت تاثیر الگوهای متیلاسیون DNA در سلول های بنیادی خونی و اخلاف تمایزیافته شان دارد را نشان دادند. نتایج آن ها نقشه دقیقی از اپی ژنوم انسانی مشابه با یک چشم اندازه سه بعدی از یک کوهستان ارائه کرد: سلول های بنیادی در راس و قله این کوهستان قرار دارند که تمایز سلولی بسان دره هایی در دامنه این کوه در جهت های مختلف کشیده شده است. سلول همان طور که در حال تمایز است، مسیرهای اپی ژنتیکی مختلفی را بر می گزیند و به سمت پایین یا بخش کوهپایه ای مسیر سرازیر می شود و در نهایت دره خاصی را بر می گزیند(به نوع خاصی از سلول ها تمایز می یابد). سلول ها به راحتی قادر به فرار از این دره ها نیستند و به نوعی این مکانیسمی است که مقاومت آن ها در برابر سرطان و سایر بیماری ها را موجب می شود. درک درست و داشتن نقشه اپی ژنتیکی مربوط به خون انسان می تواند به درک این امر که چگونه بیماری هایی مانند لوکمیا بوجود می آیند کمک کند و می تواند به بازبرنامه ریزی اپی ژنوم بیماری ها برای فرار از بیماری ها کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه