تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 آبان 1391
کاهش عملکرد کلیه منجر به کاهش عملکرد شناختی می شود

  کاهش عملکرد کلیه منجر به کاهش عملکرد شناختی می شود

به گفته محققان، کاهش عملکرد کلیه با کاهش عملکرد شناختی در زمینه هایی از قبیل توانایی شناخت جهانی، استدلال انتزاعی و حافظه کلامی مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازMedical xpress ، با توجه به مطالعه محققان دانشگاه Temple ، کاهش عملکرد کلیه با کاهش عملکرد شناختی در زمینه هایی از قبیل توانایی شناخت جهانی، استدلال انتزاعی و حافظه کلامی مرتبط است. این اولین مطالعه توصیف کننده تغییرات در زمینه های مختلف عملکرد شناختی می باشد که توانایی های خاصی که درافراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیوی تحت تاثیر قرار می گیرد تعیین می کند.

این محققان آمارهای به دست آمده  از590 نفر را طی پنج سال مورد بررسی قرار دادند. آنها می خواستند بررسی کنند که چقدرعملکرد کلیه طی این مدت زمان تغییر کرده و همچنین با چه مقدا تغییر در عملکرد شناختی همراه بوده است. آنها علاقه مند به بررسی تغییرات کلی و بویژه تغییردر توانایی های خاص مانند استدلال انتزاعی و حافظه کلامی بودند.
دکتر Adam Davey نویسنده اصلی این مطالعه گفت: "مغز و کلیه هر دو ارگان هایی هستند که توسط سیستم قلبی عروقی تحت تاثیر قرار می گیرند و هر دو آنها از عواملی مانند فشارخون و افزایش فشار آن متأثر می شوند،  بنابراین طبیعتا انتظار می رود که تغییرات در یک ارگان با تغییر در دیگری مرتبط باشد. "
این محققان دریافتند که کاهش عملکرد کلیه یک فرد به طورکلی منجربه کاهش عملکرد شناختی و به ویژه استدلال انتزاعی و حافظه کلامی  می شود .
Davey گفت:" این مطالعه شواهدی را برای ما فراهم می کند مبنی براینکه سرعت زوال شناختی با کاهش در عملکرد کلیه درارتباط است ".
این متخصص بیان داشت:  که این اطلاعات بر دو نکته مهم تاکید می کند: اهمیت تشخیص و مدیریت بیماری مزمن کلیوی و میزان کاهش درعملکرد شناختی.
او افزود: همانطور که ما مسن تر می شویم، عملکرد کلیه ما به طور طبیعی کاهش می یابد، بنابراین اگر عوامل دیگر مؤثربرعملکرد کلیه ها مانند بیماری های مزمن کلیوی وجود داشته باشد، باید در اسرع وقت ازآن مطلع شویم. این چیزی است که باید مدیریت شود، درست مثل وقتی که فشار خون بالا مدیریت می شود.
Davey همچنین اشاره کرد که کاهش درعملکرد شناختی در این مطالعه، در مقایسه با افراد مبتلا به زوال عقل یا اختلال شناختی آنقدر زیاد نیست که در روند درمان بیماری کلیوی تداخل ایجاد کند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه