تاریخ انتشار: دوشنبه 28 مرداد 1392
کاهش عوارض جانبی بلند مدت شیمی درمانی پیش از پرتودرمانی سرطان بیضه

  کاهش عوارض جانبی بلند مدت شیمی درمانی پیش از پرتودرمانی سرطان بیضه

مطالعه ای که جدیدا صورت گرفته نشان می دهد در مردان مبتلا به سرطان بیضه، دادن یک دوز واحد شیمی درمانی در کنار پرتودرمانی می تواند اثربخشی درمان را بهبود ببخشد و خطر عوارض جانبی بلند مدت را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، امروزه بیش از 96% مردان مبتلا به سرطان بیضه حداقل تا 10 سال بعد از تشخیص زنده می مانند، اما اشکال پیشرفته تراحتیاج دارند که با شیمی درمانی ترکیبی درمان شوندکه می تواند مشکلات بلند مدت خطرناکی داشته باشد. محققین موسسه تحقیقات سرطان لندن، شروع به تحقیق در مورد روش های درمانی جدیدی کرده اند که خطر عود کردن بعد از درمان اولیه را کاهش می دهند و بنابراین بسیاری از مردان را از نیاز به شیمی درمانی ترکیبی بیشتر معاف می کنند.
در مطالعه آزمایشی اولیه، درمان جدیدی برای مردانی که در مرحلهIIA و IIB سمینومای بیضه ای بودند تست شد، مراحلی که سرطان در گره های لنفاوی شکم گسترش یافته بود. محققین نشان دادند که دادن داروی شیمی درمانی، کربوپلاتین قبل از پرتودرمانی می تواند میزان عود کردن مجدد سرطان را در مقایسه با پرتودرمانی به صورت تنهایی کاهش دهد و در نتیجه تعداد افرادی که احتیاج به نظارت بعد از درمان داشتند کاهش می یابد. همچنین این روش این اجازه را می دهد که دوزهای پرتودرمانی کاهش یابند.
تکوین یک درمان غیر سمی موثر با خطری کمتر از درمان های بلندمدت
محققین به 51 مرد مبتلا به سرطان بیضه در مراحل IIA و IIB، دوره ساده ای از کربوپلاتین دادند(که سمیت کمتری از شیمی درمانی دارد) و به دنبال آن 3 تا 4 هفته پرتودرمانی صورت گرفت. اغلب مردان زیر 50 سال عمر داشتند و از 18 تا 73 ساله بین آن ها وجود داشت. اضافه کردن کربوپلاتین به برنامه درمانی بیماران به پزشکان این اجازه را داد که از دوزهای پایین تر پرتودرمانی و روی محدوده کوچک تری از بدن بیماران استفاده کنند. حدود 39 نفر از این مردان مورد مطالعه میزان پرتو دریافتی خودشان را از میزان استاندارد Gy35 به Gy30 کاهش دادند. بعد از 5/4 روز پیگیری، هیچ گونه عود بیماری در مقایسه با حالتی که پرتودرمانی به تنهایی صورت می گرفت و خطر عود 11-5% بود، مشاهده نشد. عوارض جانبی درمان ملایم بود و فقط مدت کوتاهی طول کشید.
دکتر رابرت هوددارت در این زمینه می گوید: "نتایج این آزمایش امید زیادی را ایجاد می کند، مردانی که در این مرحله از سمینومای بیضه ای قرار دارند به طور طبیعی فقط به وسیله پرتودرمانی درمان می شوند، یا در برخی کشورها از شیمی درمانی ترکیبی استفاده می شود، جایی که چندین داروی ضد سرطان به صورت یک دفعه استفاده می شود. عود کردن مجدد بیماری در 11-5% مردانی که با پرتودرمانی تنها درمان می شوند اتفاق می افتد و این بازگشت فرد را مجبور به استفاده از شیمی درمانی ترکیبی می کند که همراه با مشکلات بلندمدت خطرناک مانند بیماری های قلبی عروقی یا سرطان های ثانویه است. هدف از این مطالعه تکوین یک درمان غیر سمی موثر با خطری کمتر از درمان های بلندمدت بود، و یافته های ما پیشنهاد می کند که یک دوره ساده کربوپلاتین قبل از پرتودرمانی ممکن است شانس بروز مجدد سرطان را در مقایسه با حالت پرتودرمانی به تنهایی کاهش دهد. و این نه تنها خطرات مربوط به استفاده از شیمی درمانی ترکیبی در بیماران را کاهش می دهد بلکه با اضافه کردن کربوپلاتین به درمان،¬ دوز و حجم تابش هم می تواند کاهش یابد. اما هنوز این مطالعه احتیاج به ارزیابی بیشتر دارد."
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه