تاریخ انتشار: دوشنبه 17 مهر 1396
کرم های پهن اطلاعاتی را در مورد مهاجرت سلول های بنیادی در طی سرطان ارائه می دهند

  کرم های پهن اطلاعاتی را در مورد مهاجرت سلول های بنیادی در طی سرطان ارائه می دهند

محققین دانشگاه آکسفورد از کرم های پهن برای بررسی نقش سلول های بنیادی مهاجرت کننده در سرطان استفاده کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین از مزیت های یک کرم پهن مملو از سلول های بنیادی برای مطالعات سرطانی استفاده کرده اند. این کرم های پهن که پلاناریا نام دارند قادر به بازسازی بافت ها و اندام هایشان به طور مکرر هستند. این فرایند نیازمند فعالیت سلول های بنیادی شان است که به طور دائم تقسیم می شوند و سلول های جدیدی را تولید می کنند.

مهاجرت سلولی یک عملکرد کلیدی سلول ها در بدن ما است و سلول های بنیادی جدیدی که تولید می شوند برای حفظ عملکرد بافت ها و اندام های ما ضروری هستند و برای این کار نیازمند مهاجرت هستند. با این حال، کنترل این حرکات می تواند با شکست مواجه شود و به دلیل مهاجرت سلول های بنیادی در مسیرهای اشتباهی یا به مکان های اشتباه سرطان شکل گیرد. به همین دلیل این که چگونه سلول های بنیادی برای حرکت برنامه ریزی می شوند ، فعال می شوند و مسیر صحیح را انتخاب می کنند می تواند منجر به طراحی درمان های جدید شود. به همین دلیل و به دلیل مشابهت زیادی سلول های بنیادی انسانی با سلول های بنیادی پلاناریاها محققین به مطالعه این کرم ها پرداختند.

با مطالعه نحوه پاسخ دهی کرم های پهن به آسیب، محققین دریافتند که سلول های بنیادی به صورت بسیار دقیقی به ناحیه آسیب دیده مهاجرت می کنند. با این حال در غیاب بافت آسیب دیده، سلول های بنیادی شروع به مهاجرت نمی کنند.

با استفاده از تکنیک RNA مداخله گر، محققین عملکرد برخی ژن های تنظیمی دخیل در مهاجرت سلولی که در سرطان انسانی نیز نقش دارند را مختل کردند و دریافتند که همه آن ها برای مهاجرت سلول های بنیادی پلاناریاها مهم هستند. این ژن ها شامل پروتئین ها یا فاکتورهای رونویسی بود که به عنوان سوئیچ روشن/خاموش برای صدها ژن دیگر عمل می کنند. این نتایج بسیار راضی کننده بودند و ثابت کرد که یک کرم ساده می تواند درک بسیار ارزشمندی از مهاجرت سلول های بنیادی ارائه دهد و سیستمی را برای بررسی مکانیسم های کنترل کننده و برهمکنش کننده با مهاجرت سلولی فراهم سازد. کار کردن با این کرم ها بسیار آسان است و به همین دلیل می تواند خیلی زود به نتیجه رسید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه