تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 آبان 1396
کسنتانتره مغز استخوان می تواند پیوند مفصل را بهبود ببخشد

  کسنتانتره مغز استخوان می تواند پیوند مفصل را بهبود ببخشد

احیای مفصل ها به صورت زیستی، به جای استفاده از پلاستیک یا فلزهای متداول از بافت های اهدایی استفاده می کند و می تواند گزینه مطمئنی و جایگزینی برای بیماران مبتلا به نقص های مفصلی باشد. هر چند ریکاوری بعد از پیوند مفصل های زیستی، در مقایسه با روش های فعلی کمی بیشتر طول می کشد اما میزان موفقیت آن بیشتر بوده و موجب احیای کامل فعالیت بیمار می شود. هر چند در برخی موارد این اتفاق به خوبی نمی افتد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری دریافته اند که تیمار کردن گرافت های اهدایی با کنستانتره مغز استخوان قبل از جراحی می تواند یکپارچه شدن استخوان را در بیماران بهبود ببخشد و منجر به سرعت بخشیدن به ریکاوری شود.

جراحانی که به جراحی های احیای مفصل زیستی می پردازند، استخوان هایی اهدایی را به منظور برداشتن مغز استخوان شست و شو می دهند و سپس آن را ایمپلنت می کنند. زمانی که این استخوان ایمپلنت شدن، استخوان گیرنده به درون استخوان اهدایی رشد می کند. این فرایند که اصطلاحا آن را جایگزین شدن خزیدنی(creeping substitution) می نامند برای کامل شدن، گاها نیازمند یک سال زمان هستند. شش ماه اول برای موفقیت پیوند بسیار حیاتی است و به همین دلیل نیاز به راهی برای تسریع کردن و بهبود بخشیدن به این فرایند است.

دکتر کوک و همکارانش در میسوری، 17 گرافت مفصل زانوی زیستی ایمپلنت شده بدون کنستانتره مغز استخوان را با 29 گرافت پیش تیمار شده با کنستانتره مغز استخوان مقایسه کردند. تصاویر اشعه ایکس بعد از جراحی در شش هفته، سه ماه و شش ماه بعد از پیوند به مقایسه میزان یکپارچه شدن و بهبود یافتن مفصل پرداخت.

نتایج نشان داد که گرافت های پیش تیمار شده با کنستانتره مغز استخوان در هفته ششم، 43 درصد یکپارچگی استخوانی نشان دادند که قابل مقایسه با گرافت های تیمار نشده بود(25 درصد). این حالت در مورد سه ماه بعد از پیوند به ترتیب 67 و 50 درصد بود و در ماه ششم، این میزان به 84 درصد در مقابل 74 درصد رسید. مطالعه بیشتر نشان داد که کنستانتره مغز استخوان حاوی سلول هایی است که به درون استخوان اهدایی نفوذ کرده و پروتئین های مهم برای بهبود استخوان را آزاد می کنند. از آن جایی که استفاده از کنستانتره مغز استخوان برای درمان های ترمیم کننده استخوانی مورد تایید FDA قرار گرفته است محققین امیدوارند که بتوانند همین مسیر را برای استفاده از آن در ترمیم نواقص مفصلی طی کنند و در آینده ای نزدیک آن را به عنوان رویکردی درمانی در بهبود مشکلات مفصلی تصویب کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه