تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
کشف دلایل دیگری از  ناباروری زنان

  کشف دلایل دیگری از ناباروری زنان

طی شش سال گذشته ، گروهی از ژنتیک دانان استونیایی به سرپرستی آگن ولتوت-میکاس و ژن هایی را مطالعه کرده اند که با سنتز هورمون زنانه و رشد فولیکول تخمدان مرتبط بوده اند. یافته های آن ها نشان می دهد که این ژن ها ممکن است نقش به مراتب پیچیده تری در بلوغ تخمک نسبت به گذشته داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به منظور بلوغ مناسب تخمک و تولید زندگی جدید ، ارتباط دو طرفه ، یعنی پیام­رسانی ، باید بین سلولهای موجود در تخمدان صورت گیرد. قبل از تخمک گذاری ، تخمک در یک فولیکول قرار دارد که یک کیسه کوچک پر از مایعات است که در هنگام تخمک گذاری پاره می­ شود­ و تخمک به درون آن آزاد می شود. برای بلوغ تخمک و آزاد شدن آن از فولیکول ، تخمک ها و سلول های فولیکول اطراف آن ، یعنی سلول های گرانولوزا ، باید طی مدت زمان مشخصی سیگنال های خود را با یکدیگر رد و بدل کنند. این سلول های گرانولوزا هورمونی تولید می کنند که برای اتصال موفقیت آمیز جنین به دیواره رحم و زنده ماندن در اوایل بارداری ضروری است. ولتوت-میکاس می گوید: تولید و عملکرد دو پروتئین در سلولهای گرانولوزای تخمدان برای این امر ضروری است. این پروتئین های مهم، گیرنده هورمون تحریک کننده فولیکول (FSHR) و آنزیم آروماتاز هستند. FSHR سیگنال هورمون تحریک کننده فولیکول را از غده هیپوفیز دریافت می کند و منجر به رشد فولیکول تخمدان و تکثیر سلول های گرانولوزا می شود. آروماتاز آنزیم کلیدی و مسئول بیوسنتز هورمون استروئیدی استرادیول (هورمون جنسی زن) در سلولهای گرانولوزاست. جهش یا تنظیم مجدد در ژنها یا انحراف در تولید این پروتئین ها باعث ناباروری در زنان می شود. از آنجا که تخمدان عملکردی ندارد ، تخمکها بالغ نمی شوند و از تخمدان آزاد نمی شوند.

هم چنین این مطالعه نشان داده است كه این ژنها علاوه بر پروتئین های شناخته شده مذکور، مولكول های RNA كوچك (میکرو RNA ها)را  نیز تولید می كنند كه با اتصال به ژن های هدف آنها ، مشخص می كنند كه آیا این ژن های هدف نقش مورد نظر خود را در سلول ایفا می كنند یا خیر؟ اهداف میکرو RNA که آن ها مورد مطالعه قرار دادند ، فرآیندهای حیاتی برای باروری زنان- نگهداری از ذخایر تخمک ، تولید هورمون و تخمک گذاری بود. بنابراین ، علاوه بر پروتئین های فوق الذکر ، مولکول های میکرو RNA نیز  از ژنهای FSHR و آروماتاز سنتز می شوند. میکرو RNA حاصل از ژن FSHR نقش مهمی در فعال شدن رشد فولیکول تخمدان و بلوغ تخمک دارد. میکرو RNA حاصل از ژن آروماتاز نیز در فعال سازی تغییرات بافت تخمدان مورد نیاز برای فرآیند تخمک گذاری نقش دارد. احتمالاً هر دو میکرو RNA، سنتز هورمونهای استروئیدی در تخمدان را تنظیم می کنند ، که علاوه بر تخمدان ، عملکرد سایر بافت ها ( آندومتر ، بافت چربی ، غدد پستانی و غیره ) را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. یافته های این مطالعه اطلاعات جدیدی در مورد عملکرد تخمدان ارائه می دهد که برای تشخیص دقیق تر دلایل ناباروری زنان و برای توسعه­های جدید درمانی مهم است. از این دانش نوین می توان در کلینیک­های ناباروری و برای بهبود روشهای تحریک تخمدان قبل از لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد ، که این امر باعث بهبود چشمگیر اثربخشی درمان ناباروری می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه