تاریخ انتشار: شنبه 07 مهر 1397
کشف مسیر رشد سلولهای سرطان سینه در سلول های جنینی

  کشف مسیر رشد سلولهای سرطان سینه در سلول های جنینی

جراح ایتالیایی به نام فرانچسکو دورنات با استفاده از یک میکروسکوپ توانست شباهت هایی را میان سلول های سرطانی که در اغلب پستانداران یکسان می باشند با سلول های جنینی هر بافت منشا سرطان، بیابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های سرطان سینه در انسان خصوصیتی مشابه سلول های جنینی  سینه دارد که بوجود آورنده تمام انواع غدد پستانی می باشند. سلول های سرطانی انسان ویژگی های متابولیکی خاصی را با سلول های جنینی اولیه به اشتراک می گذارد. این موضوع برای درمان می تواند هدف مناسبی باشد. علاوه بر این پروتئین هایی که فقط در سلول های جنینی بیان می شوند در سلول های سرطانی نیز وجود دارند و می توانند برای تشخیص استفاده شوند و یا ابزاری برای ایمنی درمانی باشند. سرطان که می توان آن را کاریکاتور رشد نیز نامید ویژگی سلول های جنینی را برای اهداف نامطلوب خود تقلید می کند. گروهی از محققین با استفاده از تکنیک cutting-edge اطلسی از ژن های بیان شده در هر سلول سینه از زمان بوجود آمدن تا مرحله ی بلوغ و بزرگ سالی تهیه نمودند. این فرایند نیاز به آنالیز هزاران سلول داشت. سپس ژن های بیان شده در سرطان سینه ی انسان را با این اطلس ترانسکریپتومیکس سلولی مقایسه نمودند. محققین در این فرایند نحوه ی بلوغ سلول های بنیادی و تبدیل آن ها به دونوع سلول مختلف و تولید غده ی بالغ را نیز دریافتند. دکتر اسپایک در این زمینه گفت: می خواهیم بدانیم چگونه سلول های توموری می توانند انرژی لازم برای رشد تومور را تامین کنند و چگونه به درمان مقاوم می شوند. اغلب مکانیزم های مولکولی که برای این کار استفاده می شوند همان مکانیزم هایی می باشند که سلول های جنینی برای تولید بافت از آن استفاده می نمایند. ما اطلسی را برای این ژن ها تهیه نمودیم که می تواند برای اهداف درمانی نیز از ژن های آن استفاده نمود. این مطالعه مسیری را مشخص می کند که سلول ها از طریق آن به سلول های بنیادی تبدیل می شوند و چگونگی مقاومت آن ها در برابر درمان را نشان می دهد. این مسیرها برای هر سلول اختصاصی می باشند. البته سلول های هربافت در روند سرطانی شدن از طرق مختلفی تمایز زدایی می شوند. حالا با مسلح شدن به این دانایی از خصوصیات ژنتیکی هر سلول، این آزمایشگاه در حال توسعه ی روش های جدیدی است که بتوان سلول های بالغ  را تمایز زدایی نمود تا با این روش درمان های مناسبی را برای سرطان یافت.

یافتن راهی برای جلوگیری از استفاده ی سلول از راه های مختلف تمایززدایی کمک بزرگی به درمان سرطان خواهد نمود. علاوه بر این سلول های سرطانی به شدت تطابق پذیراند و لازم است از چندین روش به آن ها حمله کرد تا از بین بروند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه