تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 خرداد 1391
کشف پروتئین جدیدی که نقش تنظیمی مهمی درتشکیل نورون ها دارد.

  کشف پروتئین جدیدی که نقش تنظیمی مهمی درتشکیل نورون ها دارد.

دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز پروتئینی را کشف کرده اند که به نظر می رسد نقش تنظیمی مهمی در تمایل تمایز سلول های بنیادی به سلول های مغزی و همچنین سایر بافت ها بر عهده دارد. این یافته، که در مجله Developmental Cell منتشر شده است می تواند امید روشنی دردرک اختلالات رشد و نمو و همچنین انواع بیماری هایی که با تولید نورون جدید در بزرگسالی مرتبط اند، از جمله افسردگی، سکته مغزی و اختلالات استرسی را ارائه دهد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net؛ محققان مدت طولانی است که گروه کوچکی از پروتئین ها به نام Notch را شناسایی کردند که نقش محوری درتبدیل سلول های نابالغ جنین به انواع سلول های موجود در سراسر بدن، از جمله مغز، خون، کلیه ها و ماهیچه ها دارند.
دکتر "والینا داسون " رهبر این مطالعه توضیح می دهد که مسیر سیگنالینگ Notch تقریبا در تمام جنبه های تکوین بافت دخیل است.وی می گوید: با این حال، ، حتی برای محققانی که برای چندین دهه Notch رامطالعه می کنند ، چگونگی نقش این گروه کوچک ازپروتئین ها در تکوین چنین مجموعه متنوعی ازبافت ها و اندام ها در بدن ناشناخته باقی مانده است. Dawson می افزاید، به نظر می رسد که نقص در مسیر سیگنالینگ Notch در انواع سرطان ها، بیماری آلزایمر، سکته مغزی نوجوانان و بسیاری از بیماری های دیگر دخیل است.
"داسون "و همکارانش در مطالعه جدید خود دریافتند که یکی از مسیرهای پروتئین های Notch از طریق یک پروتئین که به تازگی در آزمایشگاه کشف کردند، ممکن است تنظیم شود. این پروتئین ممکن است درتکوین نقش داشته باشد، اما در ابتدا، محققان عملکرد آن را نمی دانستند.برای تعیین نوع عملکردی که این پروتئین در سلول انجام می دهد، Dawson وهمکارانش تلاش کردند، دیگر پروتئین هایی که قادربه اتصال به این نوع پروتئین هستند را شناسایی کنند. با افزودن این پروتئین به کشت های سلولی که انواع پروتئین های دیگررا بیان می کنند، آنها دریافتند که این پروتئین ناشناخته، فعالیت سلولی مسیر سیگنالینگ Notch را تغییر می دهد.از آنجا که Notch درتعیین سرنوشت سلول های پیش ساز مغز و تحریک سلولهای بنیادی عصبی به تکثیر و تعیین اینکه آیا آنها به نورون ها و یا سلول های glia تبدیل شوند، دخیل است. محققان چگونگی تاثیر این پروتئین در تکوین مغز جنین موش را مورد بررسی قراردادند و دریافتند که با افزایش بیان این پروتئین ناشناخته، نورون های بیشتر در قسمتهای خاصی از مغز در حال تکوین، از جمله منطقه میانی و صفحه قشری تولید می شوند. درمقابل، کاهش بیان آن منجر به تولید نورون ها ی کمترمی شود. Dawson می گوید، این آزمایشات شواهدی را ارائه می دهد که این پروتئین ناشناخته به نحوی بر Notch مؤثراست.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه