تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آبان 1396
کشف پشت پرده تحلیل رفتن استخوان بدلیل پیری( استئوپورز)

  کشف پشت پرده تحلیل رفتن استخوان بدلیل پیری( استئوپورز)

محققین دانشگاه های آلابامای بیرمنگام و ژ ژیانگ چین نشان داده اند که پروتئین Cbg-beta برای کنترل نرخ تشکیل شدن سلول های استخوانی جدید و جایگزین کردن سلول های پیر مهم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، استئوپورز بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و در نتیجه خطر شکستگی افزایش می یابد. استخوان، بافتی زنده است که به طور دائم در حال بازآرایی و بازسازی است و هموستازی آن از طریق تشکیل سلول های استخوانی جدید و حذف سلول های پیر حفظ می شود. همگام با پیر شدن فرد، نرخ این تشکیل و تجزیه تغییر می کند و رفته رفته از تراکم استخوان کاسته می شود. اگر سرعت این تحلیل رفتن و تجزیه استخوان زیاد باشد، فرایندی موسوم به استئوپورز اتفاق می افتد.

در حال حاضر استئوپورز یک معضل بزرگ برای سلامت جهانی محسوب می شود و میزان شیوع آن در بین زنان بیش از مردان است. آمارها نشان می دهد که در جمعیت بیش از 50 سال آمریکا، بیش از 55 درصد افراد از پوکی استخوان یا استئوپورز رنج می برند.

درون مغز استخوان، سلول های بنیادی یا پیش سازی وجود دارند که با دریافت سیگنال های محیطی(شیمیایی یا فیزیکی) به استئوبلاست ها یا سلول های استخوانی تمایز می یابند. محققین دانشگاه های آلابامای بیرمنگام و ژ ژیانگ چین با مطالعه فاکتورهای رونویسی کنترل کننده بلوغ سلولی نشان دادند که پروتئینی به نام Cbf-beta برای تبدیل شدن سلول های بنیادی مغز استخوان به سلول های استخوانی(نه چربی) حیاتی است. بررسی های بیشتر نشان داد که Cbf-beta سیگنال درون سلول ها موسوم به Wnt10b/B-catenin را فعال می کند که این پروتئین نیز به نوبه خود مانع از تبدیل شدن سلول های پیش ساز به سلول های چربی می شود. به عبارت دیگر، Wnt10b/B-catenin ژن های تنظیم کننده چربی زایی را مهار می کند. با توجه به آن چه گفته شد Cba-beta می تواند هدفی برای افزایش استخوان زایی و ممانعت از تحلیل رفتن استخوان طی سنین پیری باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه