تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1396
کشف ژنی جدید که می تواند فرد را در برابر بیماری های قلبی محافظت کند

  کشف ژنی جدید که می تواند فرد را در برابر بیماری های قلبی محافظت کند

محققین ژنی را شناسایی کرده اند که ممکن است نقشی محافظت کننده در مهار بیماری های قلبی داشته باشد. پژوهش آن ها نشان داده است که ژنی موسوم به MeXis که در سلول های کلیدی درون شریان های مسدود شده عمل می کند می تواند به برداشتن کلسترول اضافی از خون کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مطالعه ای موشی بوسیله محققین دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که MeXis بیان پروتئین های پمپ کننده کلسترول به خارج سلول های دیواره شریانی را کنترل می کند. پروتئین MeXis نمونه ای ژن های خودخواه(selfish) محسوب می شود که تصور می شد به دلیل این که محصول پروتئینی ندارد عملکرد خاصی نیز ندارد. اما مطالعات اخیر پیشنهاد کرده است که این ژن های بی فایده(unhelpful) می توانند عملکردهای زیستی مهمی را بدون تولید پروتئین انجام دهند اما عملکردشان را از طریق تولید کلاسی خاص از مولکول ها تحت عنوان RNAهای غیر کد کننده طویل (lncRNAs) بر جای می گذارند. دستاوردهای این مطالعه نشان می دهد که lncRNAها برای عملکرد داخلی سلول های دخیل در تکوین بیماری قلبی مهم هستند. ملاحظه بسیاری از ژن ها از جمله MeXis که عملکرد کاملا ناشناخته ای دارند نشان می دهد که کشف هر چه بیشتر نحوه عملکرد lncRNAها می تواند منجر به ایجاد دیدگاه های جدابی در مورد فیزیولوژی طبیعی و یا شرایط پاتولوژیک شود.

در این مطالعه موش های فاقد MeXis تقریبا دو برابر موش های عادی رسوبات بلوک کننده درون عروق خونی شان داشتند و افزایش سطح MeXis نیز به سلول ها کمک می کند که به طور موثری کلسترول اضافی را بردارند. در فاز بعدی این مطالعه، محققین اثرات MeXis را روی عملکرد سلول های دیواره عروق تست خواهند کرد و به بررسی این امر خواهند پرداخت که آیا می تواند با تغییر فعالیت MeXis به بیماران قلبی عروقی کمک کرد یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه