تاریخ انتشار: یکشنبه 29 اردیبهشت 1392
کشف یک نشانگر اولیه برای تشخیص و مبارزه با بیماری تصلب شرایین

  کشف یک نشانگر اولیه برای تشخیص و مبارزه با بیماری تصلب شرایین

سطوح خونی پروتئینی به نام شبه آنژیوپویتین 2 (angptl2) در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، بیشتر از افراد سالم است که این ممکن است یک نشانگر اولیه برای جلوگیری از آسیب های عروقی و نیز پیش بینی بیماری آترواسکلروتیک باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مجله انجمن قلب آمریکا نتایج قطعی مطالعه دکتر Éric Thorin از موسسه قلب مونترال (MHI) را که برای اولین بار تاثیر یک پروتئین خونی درتوسعه اولیه بیماری آترواسکلروز را نشان می دهد، منتشر کرده است.

دکتر Thorin و همکارانش کشف کردند که میزان  پروتئین شبه آنژیوپویتین 2 (angptl2) در خون افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، شش برابر بیشتر از افراد سالم است.
تحقیقات اولیه مطالعه آنها همچنین نشان داد که angptl2 که در موش های جوان غیر قابل مشاهده است ، با افزایش سن در افراد سالم و پیش از موعد مقرر در افراد دارای کلسترول بالا و ضایعات آترواسکلروتیک افزایش می یابد. این نتایج نشان دهنده پیشرفتی عمده در پیشگیری و درمان آترواسکلروز است.
دکتر Thorin توضیح داد: "اگر چه راهی طولانی تا شناخت کامل ما از مکانیزم های عمل این پروتئین وجود دارد ، پروتئین شبه آنژیوپویتین 2  ممکن است یک نشانگر اولیه برای جلوگیری از آسیب های عروقی و نیز پیش بینی بیماری آترواسکلروتیک باشد." 
دکتر Thorin به مدت 15 سال، علاقه مند به تکامل عملکرد عروق طی روند پیری و مکانیسم های زیر بنایی آترواسکلروز بوده است. به طور خاص در طول پنج سال گذشته، او بیشتر به بررسی نقش این پروتئین خاص پرداخته است. به لطف زحمات او، ما در حال حاضر می دانیم که angptl2 باعث افزایش التهاب عروقی می شود. میزان  این پروتئین در خون بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین در افراد مبتلا به عوارض ناشی از دیابت، چاقی و سرطان که در آن عروق خونی کوچک آسیب دیده است، افزایش می یابد و همه این بیماری ها با التهاب مزمن همراه است.
به گفته دکتر Anil Nigam ، متخصص قلب و عروق و متخصص پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در MHI و نویسنده همکار این مطالعه ، پیشگیری راه حلی ایده آل برای به تعویق انداختن شروع آترواسکلروز است و یک نشانگر خونی مانند angptl2 ،در صورتیکه مطالعات بالینی آینده این یافته را تایید کند، به عنوان ابزارمهمی برای شناسایی افراد در معرض خطر که هیچ علائمی ازبیماری آترواسکلروتیک را نشان نمی دهند، خواهد بود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه