تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 بهمن 1397
گامی دیگر به سمت رشد کلیه های انسانی سفارشی

  گامی دیگر به سمت رشد کلیه های انسانی سفارشی

در مطالعه ای که می تواند کاربرد زیادی برای پیوند اعضای انسانی داشته باشد، محققین ژاپنی توانسته اند تنها با تعداد اندکی از سلول های اهدایی، کلیه های موشی دارای عملکرد را با موفقیت در رت ها تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای بیماران که در مراحل پیشرفته بیماری های کلیوی قرار دارند، پیوند کلیه تنها امید برای بازگشت به زندگی با کیفیت محسوب می شود ولی به دلیل کمبود کلیه اهدایی، هنوز هم بیماران زیادی ناچار به استفاده از جراحی هستند و یا قبل از دریافت اندام دچار نارسایی کامل کلیوی می شوند و زندگی شان به خطر می افتد.

در سال های اخیر محققین به دنبال یافتن راهی برای تولید اندام های سالم در خارج از بدن افتاده اند. یکی از این روش ها، تکمیل بلاستوسیست(blastocyst complementation) است که پیش از این نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است. در این رویکرد، محققین بلاستوسیست که کلاستری از سلول های جنین چند روزه است را از جانوران جهش یافته ای که فاقد اندام های خاص هستند گرفته و سلول های بنیادی یک اهدا کننده سالم را به آن تزریق می کنند(لازم نیست حتما از یک گونه باشند). سپس سلول های بنیادی برای بوجود آوردن اندام از دست رفته به صورت کامل در جانور حاصل، شروع به تمایز می کنند. اندام جدید دارای مشخصه های اهدا کننده اصلی سلول های بنیادی می باشد و در نتیجه می تواند در درمان های پیوند مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این محققین توانسته بودند با این روش پانکراس رت را در موش های جهش یافته تولید کنند.

در این مطالعه جدید نیز محققین ابتدا سعی داشتند کلیه های رتی را در موش تولید کنند که موفق نبودند ولی سناریوی برعکس جواب داد و محققین توانستند با استفاده از سلول های بنیادی موشی تزریق شده به درون بلاستوسیست رتی، کلیه های موشی دارای عملکردی را در رت تولید کنند. زمانی که بلاستوسیست حاوی سلول های بنیادی موشی به رت های باردار شده به صورت کاذب ایمپلنت شدند، بلاستوسیست های کامل شده به جنینی طبیعی تبدیل شدند و جالب این که دو سوم جنین های حاصل دارای یک جفت کلیه مشتق از سلول های بنیادی موشی بودند. غربالگری ها حاکی از سلامت کامل این کلیه ها بود.

یافته های این مطالعه نشان داده است که استفاده از رویکرد کامل کردن بلاستوسیست یا blastocyst complementation می تواند یک رویکرد قابل اتکا برای تولید کلیه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه