تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 مهر 1394
گامی رو به جلو برای بدست آوردن سلول های بنیادی خونی در آزمایشگاه

  گامی رو به جلو برای بدست آوردن سلول های بنیادی خونی در آزمایشگاه

مطالعه بین المللی از IMIM(انستیتو تحقیقات پزشکی بیمارستان delMar) نشان داده است که شدت و کارایی فعال سازی پروتئینی به نام Notch در تعیین سرنوشت سلول ها در زمان جنینی دخالت دارد و برای مثال تعیین می کند که آیا سلول ها شریان آئورتی را به وجود می آورند یا این که به سلول های بنیاد خون ساز تبدیل می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، برای ایجاد سلول های شریانی، تعداد زیادی مولکول Notch باید فعال شود و این در حالی است که  برای سلول های بنیادی خون ساز تعداد کمتری از این مولکول ها مورد نیاز است. این محققین می گویند که ما ثابت کرده ایمم که برای رسیدن به این سطح از فعالیت، رقابتی بین دو پروتئین در جریان است که مولکول Notch‌را فعال می کنند و این به نحوی است که یکی در تعدیل اثر دیگری عمل می کند. برای مثال یکی فعالیت دیگری را که در جهت تولید سلول های بنیادی خون ساز است را محدود می کند.

به لطف مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته است مشخص شده است که فعالیت Notch برای ایجاد شریان ها و سلول های بنیادی خون ساز ضروری است. و هم چنین مشخص شده است که پروتئین های مسئول این فعال سازی، به ترتیب لیگاندهای Delta4 و Jagged1 هستند. با این مطالعه محققین نشان داده اند که چگونه این سیگنال ها عمل می کنند تا به سطحی از فعال سازی برسند که دو نوع سلول مختلف تولید کنند. این مطالعه برای تعیین سیگنال های مورد نیاز برای تولید سلول های بنیادی خون ساز در آزمایشگاه ضروری است. در واقع این مطالعه می تواند کیفیت و کارایی تولید سلول های بنیادی خون ساز را بهبود ببخشد و این می تواند بدین معنی باشد که بیماران می توانند امیدوار باشند که پیوند بیشتری از سلول های خونی را دریافت کنند، حتی اگر این بیماران اهداکننده مطابق نداشته باشند. محققین این مطالعه را با استفاده از سلول های موشی انجام دادند. اینک، گام بعدی می تواند انجام این مطالعه با استفاده از سلول های جنینی انسان یا سلول های اندوتلیالی برنامه ریزی شده باشد، هرچند محققین معتقدند که مکانیسم در هر دو موجود مشابه است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه