تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 مهر 1399
گرافت های روده ای رشد یافته از سلول های بنیادی می توانند منجر به پیوندهای شخصی برای کودکان شوند

  گرافت های روده ای رشد یافته از سلول های بنیادی می توانند منجر به پیوندهای شخصی برای کودکان شوند

پژوهشگران پیشگام در انستیتو فرانسیس کریک، گرافت های روده ای را با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بافت بیماران تولید کرده اند که می توانند روزی منجر به پیوندهای شخصی برای کودکان مبتلا به نارسایی روده شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کودکان مبتلا به نارسایی روده نمی توانند مواد غذایی مورد نیاز برای سلامتی و رشدشان را جذب کنند که این ممکن است به دلیل بیماری یا آسیب روده کوچک شان باشد. در چنین شرایطی کودکان به صورت درون سیاهرگی و از طریق فرایندی به نام تغذیه تزریقی (parenteral nutrition) صورت می گیرد که با مشکلاتی مانند عفونت گوارشی و نارسایی کبدی همراه است. اگر این مشکلات شدید باشند، کودک نیازمند پیوند است که این امر نیز به دلیل کمبود اهدا کننده مناسب با مشکلاتی همراه است و حتی بعد از پیوند نیز ممکن است فرد دچار رد پیوند شوند.

در پژوهش جدید صورت گرفته در انستیتو فرانسیس کریک محققین نشان داده اند که چگونه سلول های بنیادی روده ای و روده کوچک یا بزرگ مشتق از بیماران می تواند برای رشد لایه داخلی و مهم روده در آزمایشگاه استفاده شود، به نحوی که قابلیت هضم و جذف پپتیدها و هضم سوکروز مواد غذایی را داشته باشد. در این مطالعه نمونه هایی از 12 کودکی که دچار نارسایی روده بودند گرفته شد و در شرایط آزمایشگاهی سلول های بنیادی جداسازی شده از این نمونه ها برای تولید مینی روده ها یا ارگانوئیدهای روده ای مورد تحریک و تیمار قرار گرفتند. ظرف مدت 4 هفته ارگانوئیدهای روده ای تولید شد که قابلیت هضم و جذب پپتیدها و سوکروز را داشتند.

 این اولین گام برای مهندسی همه لایه های روده به منظور استفاده در پیوند بوده است و محققین امیدوارند که روزی می توانند اندام هایی را در آزمایشگاه تولید کنند که جایگزینی بی خطر و با دوام برای پیوندهای اهدایی متداول باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه