تاریخ انتشار: دوشنبه 20 مرداد 1399
گرافت های سلول های بنیادی عصبی ایمپلنت شده در آسیب های نخاعی موثر نشان داده اند

  گرافت های سلول های بنیادی عصبی ایمپلنت شده در آسیب های نخاعی موثر نشان داده اند

استفاده از سلول های بنیادی برای احیای عملکردهای از دست رفته طی آسیب های نخاعی سال هاست که به یک جاه طلبی برای محققین و پزشکان تبدیل شده اند. سالانه نزدیک به 18 هزار نفر در آمریکا به آسیب نخاعی مبتلا می شوند و در حال حاضر نیز بیش از 294 هزار نفر با این عارضه زندگی می کنند که به دلایلی مانند ناتوانی یا کاهش عملکردهای حسی و حرکتی کیفیت زندگی آن ها پایین است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا توانسته اند با موفقیت گرافت های بسیار تخصص یافته از سلول های بنیادی عصبی را به طور مستقیم به مدل های موشی آسیب های نخاعی پیوند کردند و در ادامه اثرات آن را بررسی کردند. نتایج نشان داد که بعد از پیوند این گرافت های عصبی، آکسون های آسیب دیده میزبان به طور گسترده به جایگاه آسیب رشد کردند و خود نورون های گرافت شده نیز در شمار زیاد به درون آسیب نخاعی گسترده شدند. بررسی ها نشان داد که حتی در غیاب یک تحریک خاص، نورون های گرافت شده به طور خودکار به صورت کلاسترهای نورونی در آمدند که فعالیت بسیار همزمانی شبیه شبکه های عصبی را در طناب نخاعی نشان دادند. شبکه های عصبی ارتباطات سیناپسی دارای عملکردی را تشکیل دادند که موجبات عملکرد حرکتی بیشتر جانور را فراهم کردند. هم چنین نتایج نشان داد که محرک حسی مانند نور و لمس نیز می توانند این نورون های گرافت شده را فعال کنند.

مجموع نتایج بدست آمده نشان داده است که گرافت های سلول های بنیادی عصبی دارای توانایی قابل توجهی برای خود سازماندهی به صورت شبکه های عصبی شبه طناب نخاعی هستند که به صورت عملکردی به درون سیستم عصبی میزبان تلفیق می شوند و عملکرد از دست رفته را احیا می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه