تاریخ انتشار: یکشنبه 10 فروردین 1399
گزینش مثبت نیروی اصلی شکل دهنده خون سازی کلونی است

  گزینش مثبت نیروی اصلی شکل دهنده خون سازی کلونی است

تیمی از محققین دانشگاه های کمبریج و استنفورد شواهدی را یافته اند که حاکی از این است که گزینش مثبت(برخلاف دریفت)، نیروی اصلی شکل دهنده خون سازی کلونی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مخلوقات زنده از جمله انسان ماحصل شروع تقسیم سلولی هستند. اما گاهی موتاسیون یا جهش هایی اتفاق می افتد که پیامد خوبی ندارند. برخی از این موتاسیون دلیل اصلی تکامل بوده اند و برخی از آن ها نیز دلیل ایجاد شرایط پاتولوژیکی مانند تومورهای سرطانی هستند. پژوهش های گذشته نشان داده اند که با افزایش سن، موتاسیون هایی اتفاق می افتد که ممکن است سودمند یا مضر باشند. برخلاق نقش تعیین کننده این موتاسیون ها، هنوز هم اطلاعات زیادی در مورد آن ها وجود ندارد.

مطالعات گذشته نشان داده اند که خون سازی کلونی وار، یک اتفاق مربوط به پیری است که در آن سلول های بنیادی یا پیش ساز خون ساز در خون در تشکیل جمعیتی از سلول های خونی مشارکت می کنند که از نظر ژنتیکی با سلول های خونی طبیعی متفاوت هستند. علاوه بر این، برخی از موتاسیون ها می توانند خوش خیم باشند اما برخی نیز موجب شروع بدخیمی ها می شوند. در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه های استنفورد و کمبریج سعی در جست و جو در مورد این فرایند داشته اند. آن ها اطلاعات مربوط به پایگاه های داده عمومی تومورهای خونی مربوط به بیش از50 هزار بیمار سرطانی را آنالیز کردند. آن ها فراوانی واریته های آللی(VAFs) را برای هر کدام از نمونه ها دسته بندی کردند. در ادامه از داده ها برای یک مدل انشعابی تصادفی استفاده کردند که ارائه کننده دینامیک سلول های بنیادی خون ساز بود. در بین سایر موارد، مدل های آن ها موتاسیون های طبیعی را نشان داد که خیلی سریع مجزا می شوند یا به آهستگی افزایش پیدا کرده و در VAFs به میزان اندکی باقی می مانند. هم چنین آن ها نشان دادند که موتاسیون های سودمند به صورت انفجاری رشد می کنند. در مجموع، این مدل پیشنهاد می کند که گزینش مثبت برای موتاسیون های سودمند، تنوع ژنتیکی خون را بیش از دریفت ژنتیکی دیکته می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه