تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 خرداد 1391
گزینه مناسب برای سلول درمانی کبد: سلولهای بنیادی نابالغ یا سلول های کبدی بالغ ؟

  گزینه مناسب برای سلول درمانی کبد: سلولهای بنیادی نابالغ یا سلول های کبدی بالغ ؟

پس از انجام مطالعه مقایسه ای کارایی سلول های بنیادی نابالغ و بالغ کبدی پیوند یافته به کبد آسیب دیده موش های صحرایی ، یک تیم تحقیقاتی از ساپورو ژاپن به این نتیجه رسیدند که سلولهای کبدی بالغ کارایی بهتری از سلول های بنیادی نابالغ دارند تا 14روز پس ازپیوند ، رشد سلول های بنیادی نابالغ سریعتر از سلولهای کبدی بالغ بود ، اما پس از دو هفته ، بیشترسلول های بنیادی نابالغ از بین رفتند ولی هپاتوسیتهای بالغ زنده مانده وتا یک سال پس از پیوند به تکثیرادامه دادند . این مطالعه در نشریه Cell Transplantation  منتشر شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از EurekAlert؛ دکتر "Toshihiro Mitaka " نویسنده این مطالعه از موسسه تحقیقات سرطان دانشگاه ساپوروگفت: درمان مبتنی بر سلول به عنوان جایگزینی برای پیوند کبد برای درمان بیماری های کبدی، امیدوارکننده به نظر می رسد. با این حال، توانایی ترمیم دو منبع سلولی کاندید( سلول های بنیادی نابالغ و بالغ کبدی ) تا به حال بطور جامع ارزیابی نشده بود و سوالات مربوط به کارایی هردو مورد، نیاز به بررسی داشت.
این محققان خاطرنشان کردند که کمبود منابع سلولی و مشکلات ناشی ازانجماد، کاربردهای بالینی سلول درمانی را محدود کرده است.  سلول های بنیادی نابالغ به دلیل اینکه می توانند در شرایط in vitro گسترش یافته و برای مدت زمان طولانی نگهداری شوند به عنوان سلولهای کاندید در نظر گرفته می شوند.با این حال، پس از پیوند به کبد موش ، محققان دریافتند که این سلول های بنیادی زنده نمی مانند و بسیاری ازاین سلول های پیوندی درعرض دو ماه ناپدید می شوند. در مقابل، سلولهای کبدی بالغ به تدریج  طی یک سال کبد موش را ترمیم می کنند.
دکتر "Mitaka" توضیح داد: اندازه هپاتوسیت ها یکسان نیست و بطورغیرمنتظره ای سلول های کبدی کوچکتر کمترازآنهایی که بزرگترهستند، در ترمیم نقش دارند. ما همچنین دریافتیم که پیوند پی درپی توانای ترمیم سلول ها را نه کاهش و نه افزایش می دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که چون سلول های بنیادی نابالغ بسیار زودتر ازسلولهای کبدی بالغ از بین می روند و اغلب بلافاصله از کبد میزبان حذف می شوند، اثرات بالقوه خود را در ترمیم کبدی از دست می دهند.آنها افزودند که آزمایشات بیشتری برای روشن شدن مکانیسم این رویداد مورد نیازاست، این مطالعه نشان می دهد که سلولهای کبدی بالغ ممکن است برای درمان گزینه بهتری نسبت به سلول های بنیادی نا بالغ باشند. با این حال، تعیین عواملی که برای بقا و رشد مداوم سلولهای کبدی نابالغ و هپاتوسیت های بالغ لازم است می تواند برای پیشرفت های آینده پیوند کبد در کلینیک مفید باشد.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه