تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 تیر 1396
گسترش غیرقانونی درمان از طریق سلول های بنیادی در کلینیکهای خصوصی غیر اخلاقی و غیرقانونی است

  گسترش غیرقانونی درمان از طریق سلول های بنیادی در کلینیکهای خصوصی غیر اخلاقی و غیرقانونی است

دانش سلول های بنیادی قسمتی از تحقیقات پزشکی است که دائما قول های بزرگی را وعده می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با توجه به مقاله ای در science translation medicine تعداد زیادی از بیمارستانها در سراسر دنیا ( مثلا در استرالیا) از خلاء های قانونی برای نوعی معامله که درمان با سلول های بنیادی نامیده می شود استفاده میکنند در صورتیکه هیچ شاهدی برای موثر و ایمن بودن آن وجود ندارد.

نمونه ی آن استفاده از سلول های بدست آمده از بافت لیپوساکشن شده ی چربی است این کار نه تنها سلامت فردی را به مخاطره می اندازد بلکه باعث از بین رفتن اعتماد به درمان بوسیله سلول های بنیادی می شود. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از جوامع علمی و تخصصی پزشکی می شود زیرا علاوه بر بی اثر بودن گران نیز می باشد و نظارت داخلی بر آنها وجود ندارد. علاوه بر نظارت داخلی، ناظران خارجی مانند WHO و شورای بین المللی هماهنگی نیز باید نظارت بیشتری بر این روند و تضمین آن داشته باشند.

صدها کلینیک خصوصی که در زمینه ی درمان بوسیله سلول های بنیادی فعالیت می کنند مدعی درمان بسیاری از بیماریها مانند آرتروز، درد، ضایعه ی نخاعی، مالتیپل اسکلروز، دیابت و ناباروری است. از لحاظ تئوری این امر امکان پذیر است اما درستی آن در عمل هنوز به وضوح ثابت نشده است. به جای تایید مستقل نتایج، این کلینیکها به اظهارات بیماران و ادعاهای بی پایه مبنی بر بهبودی بسنده می کنند و در نتیجه این کلینیک ها سلامتی بیماران را به مخاطره می اندازند.

اغلب تکمیل فرم رضایتنامه از طریق بیمار نادیده گرفته می شود و به همین دلیل بیماران از لحاظ قانونی قادر به اعتراض به نتایج درمان نمی باشند. علاوه بر بار مالی ای که به بیماران تحمیل می شود، در طول مدت در طی دریافت سلول های بنیادی بی اثرو نامطلوب داروهایی برای تثبیت  شرایط بیمار نیز استفاده نمی شود که خود باعث وخیم شدن شرایط بیمار می شود.

گزارشات بسیاری مبنی بر نتایج نامطلوب دریافت سلول های بنیادی غیر استاندارد وجود دارد. برای مثال کور شدن سه خانم در آمریکا بدلیل دریافت سلول های بنیادین غیراستاندارد، فلج شدن فردی در اثر دریافت سلول غیر استاندارد برای درمان عوارض ناشی از سکته و مرگ خانمی که از این روش برای درمان دمانس استفاده کرده بود. سایر موارد نامطلوب ایجاد شده باعث شد دولت آلمان مرکز X-cell و دولت ایتالیا بنیاد stamina را منحل کند.

درحال حاضر تنها درمان با سلول های بنیادی مربوط به استفاده از سلول های بنیادی خون است که از مغز استخوان مشتق شده، خون محیطی (شامل سلول های خونی از قبیل گلبول سفید، گلبول قرمز وپلاکت ها) و خون بندناف است.

در 50 سال اخیر زندگی هزاران بیمار مبتلا به لوسمی، لنفومی، مالتیپل اسکلروز، بیماریهای نادر ژنتیکی، ایمنی و متابولیکی نجات یافت. انواع کمی از سرطان ها و بیماریهای خودایمنی نیز می توانند از طریق سلول های بنیادی خون در طی شیمی درمانی استفاده شود. سلول های بنیادی دیگری همچنین می تواند برای پیوند پوست و قرنیه با موفقیت استفاده شود. سایر کاربردها در مرحله ی ابتدایی تحقیق یا در مرحله ی کارآزمایی بالینی است و هنوز استفاده از آن برای درمان قطعی نیست.

اغلب کلینیک هایی که این زمینه برای آنها سودآور است اصول این کار را مخفی نگه می دارند. کارآزمایی بالینی شواهد بی طرفانه ای را ارائه می دهد. اطلاعات حاصل از کارآزمایی بالینی قبل از ورود ماده یا دستگاه جدیدی به بازار کار ضروری است اما متاسفانه اغلب شواهد علمی به بازاریابی کلینیک های سلول بنیادی ارجعیت دارد.

برای مقابله با این وضعیت اعمالی مورد نیاز است. ناظران در سطح بین المللی و داخلی باید نظارت دقیق تری داشته باشند تا با ادعاهای بازاریابی بی اساس و فروش سلول های بنیادی غیراستاندارد مبارزه کنند.

محققان باید بطور مشخص تری برای یافته ها و چگونگی انتقال آنها از آزمایشگاه به کلینیک پاسخگو باشند و خود را برای گذراندن  زمان لازم جهت طی این مسیر آماده کنند.

بیماران باید از یک متخصص در زمینه ی درمان بیماریشان مشورت بگیرند که در جریان سابقه ی بیماریشان قرار گیرد. و از پزشک خارج از این سیستم برای این نوع درمان راهنمایی نگیرند.  البته این نوع درمان به این شدت که بیان شد دشوار نیست و اگر در نهایت  درمان از این طریق مورد تایید پزشک متخصص بود حتما درست و خوب است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه