تاریخ انتشار: یکشنبه 24 فروردین 1399
یک ترکیب موجود در پوست میوه ها می تواند آسیب عصبی ناشی از MS را معکوس کند

  یک ترکیب موجود در پوست میوه ها می تواند آسیب عصبی ناشی از MS را معکوس کند

مولتیپل اسکلروزیس(MS) که با افزایش ضعف عضلانی و فلجی مشخص می شود، درمان های اندکی دارد که اغلب آن ها علایم بیماری را کاهش می دهند و یا این که سرعت پیشرفت بیماری را می کاهند. با این حال درمان های موجود نمی توانند موجب معکوس شدن آسیب های رخ داده در نورون های مغزی شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات جدید حاکی از آن است که ترکیبی که در پوست میوه هایی مانند سیب و آلو و برخی گیاهان یافت می شود، می تواند مانع از آسیب بیشتر نورون ها شود و همچنین به بازسازی غلافهای محافظ پوشاننده نورون ها کمک کند و بدین ترتیب آسیب را معکوس کند. این ترکیب جدید اسید اورسلیک(ursolic acid) نام دارد.

در مطالعه ای که با استفاده از یک مدل موشی بیماری MS صورت گرفت، محققین در فاز پیشرفته این بیماری یعنی در روز 60 بیماری برای موش که بافت عصبی مغزی و نخاعی جانور دچار آسیب می شود، جانور را با شکلی خالص سازی شده و با درجه آزمایشگاهی از اسید اورسلیک تیمار کردند. این جانور به مدت 60 روز دوز خوراکی این ماده را دریافت کرد اما علایم بهبودی از روز 20 تیمار مشخص شد و جانور رفته رفته توانایی حرکتی اش را بدست آورد، هر چند هنوز ضعف داشت.

انجام تست های سلولی در آزمایشگاه نیز نشان داد که اسید اورسلیک سلول های Th17 را سرکوب می کند که نوعی سلول ایمنی دخیل در پاسخ های اتوایمن و از دلایل اصلی MS هستند. به نظر می رسد که علاوه بر سرکوب سلول های Th17، اسید اورسلیک می تواند سلول های پیش ساز را نیز فعال کند تا آن ها به سلول های میلین ساز موسوم به اولیگودندروسیت تبدیل شوند. به نظر می رسد در مورد مدل جانوری نیز، استفاده از اسید اورسلیک موجب می شود که سلول های بنیادی فعال شده و اولیگودندروسیت های جدیدی را بسازند که قادر به میلین سازی هستند. گام بعدی این مطالعه ارزیابی بی خطر بودن و ایمنی استفاده از اسید اورسلیک به عنوان درمان برای MS خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه