تاریخ انتشار: یکشنبه 17 فروردین 1399
یک داروی آزمایشی می تواند مراحل اولیه COVID-19 را در بافتهای انسانی مهندسی شده به طور قابل توجهی مهار کند

  یک داروی آزمایشی می تواند مراحل اولیه COVID-19 را در بافتهای انسانی مهندسی شده به طور قابل توجهی مهار کند

یک تیم بین المللی به سرپرستی دکتر جوزف پنینگر از محققین دانشگاه بریتیش کلمبیا یک داروی آزمایشی را پیدا کرده است که به طور موثری گیرنده سلولی که SARS-CoV-2 از آن برای آلوده کردن سلول میزبان استفاده می کند را مسدود می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های این مطالعه که به تازگی در مجله معتبر Cell به چاپ رسیده است نوید بخش این امر است که این دارو می تواند مانع از ابتلا به عفونت زودهنگام کروناویروس شود که از دوم آوریل بیش از 981000 نفر را تحت تأثیر قرار داده و جان 50،000 نفر را در سرتاسر جهان گرفته است.

این مطالعه بینش های جدیدی در مورد جنبه های کلیدی SARS-CoV-2  ، ویروسی که باعث  COVID-19شده است  و اثر متقابل آن در سطح سلولی و همچنین چگونگی وارد شدن ویروس به رگ های خونی و کلیه ها ارائه داده است. این کار ناشی از همکاری شگفت انگیز بین محققان و شرکتهای دانشگاهی ، از جمله گروه گوارش دکتر رایان کندر در STEMCELL Technologies در ونکوور ، نوریا مونتسرات در اسپانیا ، دکتر Haibo Zhang و Art Slutsky از تورنتو و به خصوص تیم زیست شناسی عفونی علی میرعظیمی در سوئد است. ، که هفته هاست که بطور روزانه و بی شبانه روز کار خستگی ناپذیری را برای درک بهتر آسیب شناسی این بیماری و ارائه گزینه های درمانی موفقیت آمیز انجام داده اند.

ACE2 به عنوان پروتئینی روی سطح غشای سلولی و به عنوان گیرنده اصلی بخش گلیکوپروتئینی SARS-CoV-2 نقش مهمی در شیوع این بیماری داشته است. در کار قبلی ، پنینگر و همکارانش در دانشگاه تورنتو و انستیتوی زیست شناسی مولکولی در وین ابتدا ACE2 را شناسایی کردند و دریافتند که در موجودات زنده ، ACE2 گیرنده اصلی SARS است ، بیماری تنفسی ویروسی که در سال 2003 به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شده است. آزمایشگاه وی همچنین در ادامه ارتباط این پروتئین با بیماریهای قلبی عروقی و نارسایی ریه را نیز نشان داد.

در حالی که  COVID-19 همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است، عدم وجود یک درمان ضد ویروسی بالینی اثبات شده یا درمانی که بطور خاص گیرنده مهم SARS-CoV-2 ACE2 را در سطح مولکولی را هدف قرار دهد، دست محققین و پزشکان را خالی گذاشته است.  اما در این مطالعه جدید، محققین شواهد جدیدی ارائه کرده اند که دارویی به نام APN01 که به تازگی در کارآزمایی های بالینی تست می شود به عنوان یک درمان ضد ویروسی برای COVID-19 موثر است. داروی APN01 در وقاع یک آنتاگونیسم محلول نوترکیب انسانی برای آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2(hrsACE2)) است.
در مطالعات کشت سلول و هم چنین با استفاده از ارگانوئیدهای کلیوی و عروق خونی مشتق از سلول های بنیادی، مشخص شد که hrsACE2 می تواند 1000 تا 5000 برابر میزان عفونت ویروسی یا بار ویروسی دریافتی بوسیله سلول ها را کاهش دهد. هم چنین درجه بالینی این  hrsACE2 نیز عفونت SARS-CoV-2 را در بافت های انسانی مهندسی شده به میزان قابل توجهی کاهش دهد. محققین امیدوارند خیلی زود مجوزهای لازم برای استفاده از این داروی جدید در بالین را اخذ کرده و از آن در مهار این شیوع ویروسی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه