تاریخ انتشار: جمعه 30 شهریور 1397
یک داروی سلول درمانی که می تواند فرد را در برابر علایم COPD ناشی از سیگار محافظت کند

  یک داروی سلول درمانی که می تواند فرد را در برابر علایم COPD ناشی از سیگار محافظت کند

یک دارو که در سلول درمانی و با هدف درمان سرطان های خاص مورد استفاده قرار می گیرد می تواند مانع از آسیب ریوی ناشی از دود سیگار شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، داروی پلریکسافور(Plerixafor)، دارویی است که سیستم ایمنی را تحریک می کند تا موجب آزادسازی هر چه بیشتر سلول های بنیادی خون ساز از مغز استخوان به جریان خون شود. این دارو برای انواع مختلف سرطان های مربوط به سلول های خونی از جمله مولتیپل میلوما و لنفومای غیر هاجکین به کار برده می شود. سلول های بنیادی پتانسیل تبدیل شدن به هر نوع سلولی را در بدن دارند و به این ترتیب می توانند به ترمیم بافتی بپردازند. مطالعات گذشته نشان داده است که تعداد اندک سلول های بنیادی خون ساز در جریان خون موجب می شود که شدت آمفیزم ریوی که یک شکل از بیماری پولموناری انسدادی مزمن(COPD) است افزایش یابد. به عقیده محققین، کاهش تعداد سلول های بنیادی خون ساز موجود در جریان خون مانع از این می شود که ریه بتواند خودش را در برابر آسیب ناشی از دود سیگار ترمیم کند.

در مطالعه ای جدید روی موش ها، محققین نشان داده اند که داروی Plerixafor به عنوان دارویی که موجب افزایش سلول های بنیادی خون ساز در جریان خون می شود می تواند به بهبود عملکرد ریوی کمک کند. در این مطالعه آن ها گروهی از موش ها را به مدت 22 هفته و برای پنج روز در هفته در معرض دود سیگار قرار دادند و این در حالی است که آن ها تحت تزریق Plerixafor نیز قرار گرفتند(گروه تیمار). در گروه دیگر، موش ها طبق همان زمان بندی در معرض دود سیگار قرار گرفتند اما تزریق Plerixafor صورت نگرفت(گروه کنترل). جمع آوری سلول های بنیادی در هر دو گروه نشان داد که در روزهای اول آزمایش تعداد سلول های بنیادی خون ساز کاهش قابل توجهی پیدا می کند که به خاطر اثری است که دود سیگار روی این سلول ها دارد، اما در ادامه در گروه تزریق شده با Plerixafor، تعداد سلول های بنیادی خون ساز به سطح طبیعی رسید و جمع آوری مایع ریوی در این گروه نشان داد که تغییری در تعداد سلول های سفید خونی یا التهاب این گروه دیده نشد که نشان دهنده این است این دارو توانسته است مانع از کاهش سلول های بنیادی خون ساز و هم چنین آسیب ناشی از COPD در جانوران شود. به عقیده محققین، این داروی مورد تایید FDA می تواند با انجام آزمایشات بیشتر بویژه در بالین، به عنوان یک داروی مناسب برای درمان آمفیزم مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه