تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آبان 1396
یک سیستم میکروفلوئیدیک برای تولید موثر هپاتوسیت ها از سلول های بنیادی مزانشیمی

  یک سیستم میکروفلوئیدیک برای تولید موثر هپاتوسیت ها از سلول های بنیادی مزانشیمی

پژوهشی تحقیقاتی منجر به تولید یک سیستم کشت سلولی میکروفلوئیدیک شده است که می تواند به طور موثرتری سلول های استرومایی مزانشیمی(MSCs) را به هپاتوسیت ها تبدیل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از insight.bio، با پیشرفت های سریعی که در زمینه فن آوری سلول های بنیادی صورت گرفته است، سلول درمانی راه حل بالقوه ای را برای حل مشکل کمبود عضو اهدایی ارائه کرده است. نشان داده شده است که تمایز آزمایشگاهی سلول های بنیادی مزانشیمی به هپاتوسیت ها می تواند به درمان نارسایی های کبدی کمک کند اما سیستم های کشت معمولی و حتی سیستم های کشت سلولی میکروفلوئیدیکی که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد با محدودیت هایی مانند پتانسیل تمایز محدود و کیفیت و کمیت محدود سلول های تمایز یافته همراه است. این محدودیت ها موجب شده است که محققین بدنبال ایجاد سیستم های کشت سلولی پیشرفته تری برای تمایز موثر و کارامد سلول های بنیادی مزانشیمی به هپاتوسیت ها باشند.

در این راستا، دکتر لی و تیمش در دانشگاه یانگ مینگ چین سیستم بیو میکروفلوئیدیکی را برای تقویت ظرفیت تمایز کبدی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان موش ارائه کردند که طراحی سر باز با اتاقک های کشت سلول بزرگی دارد که شرایط را برای پراکنش یکدست سلول ها، زمان سریع تکوین، زمان عمل سریع و مشاهداتی لحظه ای زیر میکروسکوپ نوری فراهم می کند.

نتایج نشان داد که این سیستم در مقایسه با کشت های استاتیک معمولی، پتانسیل قابل توجهی در تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی به هپاتوسیت ها دارد. به نحوی که هم بیان ژن های مختص بافت کبدی و هم فعالیت های عملکردی خاص بافت کبدی(مانند سنتز آلبومین و تولید اوره) در آن ها افزایش یافت. محققین براین باورند که تغییر دادن یا تعدیل کردن این سیستم میکروفلوئیدیک می تواند به تولید انبوه سلول های هپاتوسیتی از سلول های بنیادی مزانشیمی برای کاربرد در کارآزمایی های بالینی و مطالعات پیش درمانگاهی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه