(آرشیو ماه دی 1390)
اولين سمپوزيوم علمي سلول‌هاي بنيادي در بيماري‌هاي عصبي و عضلاني
 اولين سمپوزيوم سلول‌هاي بنيادي در بيماري‌هاي عصبي و عضلاني  8 دي ماه در محل پژوهشگاه رويان برگزار می شود.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 15:48
بیماری ام.اس. بر تالاموس مغز اثر می گذارد
پژوهشگران پرتونگاری در مرکز سلامت/بهداشت دانشگاه تگزاس در هوستون مستندهایی یافته اند که نشان می دهد بیماری ام.اس.، علاوه بر صدمه های ناتوان ساز قابل مشاهده، بر ناحیه ای از مغز که کار کنترل های شناختی، حسی و عملکردهای حرکتی را بر عهده دارد نیز تاثیر ویرانگر می گذارد.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 14:31
زعفران خون‌ساز و محافظ سلول هاي مغزي

متخصصان مغز و اعصاب در دانشگاه آلبرتاي آمريكا در يك مطالعه تازه تاكيد كردند كه يك ماده اصلي موجود در زعفران قادر است از سلولهاي مغزي در برابر بيماري‌ها و التهاب‌هاي عصبي محافظت نمايد.

ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 13:49
سلول های مشتق ازمغز استخوان منبعی برای پیوند
سلول های بنیادی مشتق ازمغز استخوان (BMDC)به دلیل مشارکت در ایجاد جمعیت های سلولی مختلف در انواع اندام ها تحت شرایط نرمال و بیماری، به عنوان منبعی برای پیوند به رسمیت شناخته شده اند.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 12:33
کشف ژن مهمی که تشکیل خاطرات جدید را کنترل می کند
این ژن که به Npas4 مشهور است در هیپوکامپ بسیار فعال بوده وواکنش پیچیده ای را مورد هدف قرار می دهد که سبب کد گذاری خاطرات (حوادث) درسلول های عصبی مغز می شود.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 12:12
حل معمای 84 ساله چگونگی حرکت انرژی توسط ملکول ها بعد از جذب نور
براساس همان قانونی که اسکیت بازها با نگه داشتن بازوها در کنار بدنشان سریعتر می چرخند، پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان متوجه شدند مولکول ها چگونه انرژی را در اطراف به دنبال جذب نور به حرکت در می آورند.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 11:28
شیر مادر منبعی از سلول های بنیادی
محققان اعلام كردند كه شیر مادر منبعی از سلول های بنیادی است و می توان با استفاده از این سلول ها به افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پاركینسون و دیابت كمك كرد.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 08:31
ایران جزو 36 كشور اول جهان در زمینه تولیدات علمی پزشكی است
رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: ایران در زمینه تولیدات علمی پزشكی جزو 36 كشور اول جهان است و مقاله اخیر مجله نیچر نیز ایران را جزو 40 كشور اول جهان در زمینه تولیدات علمی پزشكی و غیرپزشكی ارزیابی كرده است.
ﺳﻪشنبه، 06 دی 1390 - 08:04
تاثیر نشاسته بر عود سرطان پستان
مصرف نشاسته ممکن است خطر عود سرطان پستان را تحت تاثیر قرار دهد.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 15:00
كنگره ملي «ذخاير ژنتيكي و زيستي» برگزار مي‌شود
كنگره ملي «ذخاير ژنتيكي و زيستي»، سوم و چهارم اسفند ماه سال جاري توسط مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران برگزار مي‌شود.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 13:40
14 دي ماه، کنگره ساليانه اخلاق و حقوق باروري برگزار مي‌شود
کنگره سالیانه اخلاق و حقوق بارداری 16-14 دی ماه با حضور پزشکان، حقوقدانان، وکلا، متخصصین علوم احتماعی و متخصصین اخلاق پزشکی برگزار می شود.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 12:29
حل معماي سفتي DNA توسط شيمي‌دانان
شيمي‌دانان محاسباتي بر اين باورند که يکي از معماهاي مربوط به سفتي DNA را کشف کرده‌اند؛ كشفي كه نشان مي‌دهد چه مقدار از سفتي مولکول DNA به نيروهاي الکتروستاتيک و چه ميزان از آن به ساختار فيزيکي مولکول مربوط است.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 12:09
سلول های مولد خون سیگنال ها را از کجا می گیرند!
سلول های مولد خون، سیگنال ها را از سلول های محیط اطراف و سلول های خونی دختری که تولید کرده اند دریافت می کنند.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 10:32
پیش بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر براساس حجم مغز
تحقیقات جدید نشان می دهد درمیان افرادی که در حال حاضرمشکلی در حافظه ندارند ، آنهایی که دارای مناطق کوچکتری از قشرمغز هستند بیشتراحتمال دارد علائم بیماری زود هنگام آلزایمر را نشان دهند.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 09:02
 پيشگيري از شايعترين تومور چشمي عامل نابينايي در خردسالان ميسر شد
رييس پژوهشگاه فن‌آوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي (ابن سينا) از شناسايي ژن مسوول بيماري «رتينوبلاستوما»، شايع ترين تومور جامد درون چشمي عامل نابينايي در كودكان كمتر از شش سال خبر داد كه امكان تشخيص پيش از تولد اين بيماري و ممانعت از بروز آن را فراهم مي‌كند.
دوشنبه، 05 دی 1390 - 08:34