(آرشیو ماه مرداد 1391)
  کشف یک باکتری به نام «ایران» ثبت بین‌المللی شد
برای اولین بار در تاریخ علمی؛

با همت و تلاش یک محقق ایرانی برای اولین بار در تاریخ علمی یک گونه جدید باکتری با نام «مایکو باکتریوم ایرانیکوم » به نام ایران به ثبت جهانی رسید.

چهارشنبه، 18 مرداد 1391 - 11:54
کشف مارکرخونی بیماری لو گریگ، می تواند به درمان های جدید منجر شود

درمطالعات پیش بالینی انجام شده بر روی موش های با ژن جهش یافته ALS، محققان مشاهده کردند که دو ماه قبل از شروع ALS، مونوسیت ها در طحال دارای ویژگی هایی با کیفیت پیش التهابی می شوند.

چهارشنبه، 18 مرداد 1391 - 11:34
کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت هزینه های درمان را کاهش می دهد

محققان بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا دریافتند که شیوه های بهبود کیفیت مراقبت ارائه شده توسط تیم های پزشکی به بیماران مبتلا به دیابت می تواند هزینه های درمان این بیماری را کاهش دهد.

ﺳﻪشنبه، 17 مرداد 1391 - 12:00
10 درصد تفاوت های هوشی نتیجه کیفیت مسیرهای عصبی درون مغز است

مطالعه تازه ای چنین القا می کند که مسیرهای عصبی در قشر مخ پیش پیشانی یکی از عامل های افزایش هوش است.

ﺳﻪشنبه، 17 مرداد 1391 - 11:08
دانشمندان به دنبال تولید اندام های بدن انسان از سلول های بنیادی هستند

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا با همکاری همتایان خود در سراسر جهان، در تلاش برای تولید ارگان های بدن انسان از سلول های بنیادی خود بیمارهستند .

ﺳﻪشنبه، 17 مرداد 1391 - 09:42
دو دستاورد جدید مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران رونمایی شد
از سوی رییس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران:

رییس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید مركز خبر داد و گفت : كشت سلول های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط كشت و شناسایی و ثبت دومین جنس باكتری ایرانی با نام'Saliterribacillus persicus از دستاوردهای این مركزاست.

ﺳﻪشنبه، 17 مرداد 1391 - 08:29
سلول های سفید خون واسطه مقاومت به انسولین

محققان دانشگاه کالیفرنیا ، دانشکده پزشکی سن دیه گو می گویند : نوتروفیل ها که نوع فراوانی از سلول های سفید خون هستند و به طور معمول وظیفه حمله به باکتری ها و دیگر مهاجمان خارجی را به عهده دارند، نقش غیر منتظره ای را نیز به عنوان واسطه مقاومت به انسولین – از ویژگی های اصلی دیابت نوع 2، که 26 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است- بر عهده دارند.

دوشنبه، 16 مرداد 1391 - 15:37
اثر تابش پروتون بر روی سلول ها

ناسا بطور ویژه به این پژوهش علاقمند است زیرا پروتون، که توسط ذرات زیر اتمی تحریک می شود، منبع اصلی تابش فضایی است که فضانوردان در سفرهای فضایی خود دریافت خواهند کرد

دوشنبه، 16 مرداد 1391 - 15:13
سلول درمانی بیماران مبتلا به آرتروز موفق تر از PRP است
متخصص ارتوپدی و عضو فعال پژوهشگاه رویان:

دکتر محسن عمادالدين متخصص ارتوپدی و از اعضای فعال پژوهشگاه بين المللی رويان است.

در گفتگو با وی تازه ترین اخبار در زمینه سلول درمانی آرتروز، PRP بیماران مبتلا به آرتروز و سلول درمانی سایر بیماری ها را که هم اکنون به مردم ارائه می شود جویا شدیم.

آنچه در زیر می خوانید حاصل این گفتگوی صمیمی است.

دوشنبه، 16 مرداد 1391 - 14:42
FDA  به داروی Zaltrap برای درمان سرطان پیشرفته روده بزرگ تاییدیه داد

Zaltrap توسط شرکت Sanofi-Aventis، تولید شده است  و برای بزرگسالان مبتلا به متاستاز سرطان کولورکتال پیشرفته بکار می رود.

دوشنبه، 16 مرداد 1391 - 08:38
ژنی که برای همیشه  تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند کشف شد

محققان در حال مطالعه مکانیسم های اساسی برای یکپارچگی ژنوم، به طورغیرمنتظره ای یک فرم جهش یافته فعال Chk1 انسانی را که فرم غیر طبیعی این ژن است، کشف کردند. این جهش با تغییرترکیب پروتئینی Chk1 آن را از شکل غیر فعال به فعال تغییر می دهد.

دوشنبه، 16 مرداد 1391 - 08:35
روشی جدید برای بازبرنامه نویسی سلول های پستانداران

ازطریق وارد کردن قطعات ژنتیکی به مدارهایی که عملکردهای حیاتی را در سلول های زنده انجام می دهند، زیست شناسان ساخت سلول های مصنوعی پرتوانی را برای حل مشکلات حیاتی در پزشکی، انرژی و محیط زیست فراهم کردند.

یکشنبه، 15 مرداد 1391 - 10:38
بیماری نیمن پیک (Nimann-Pick)

بیماری نیمن پیک، همانند بیماری باتن، یک بیماری متابولیک اختلال در آنزیم های لیزومی است. در بیماری باتن، به علت نبود آنزیم های خاصی سلول عملکرد نادرستی پیدا می کند که با فراهم کردن آنزیم های از دست رفته به واسطه سلول های سالم، می توان تا حدی عمل نجات را روی آنها انجام داد.

یکشنبه، 15 مرداد 1391 - 09:49
توانایی رگ های خونی جنینی در ساخت عضلات ضربان دار قلب
محققان سلول های بنیادی UCLA کشف کردند:

رگ های خونی جنینی سازنده سلول های بنیادی خونی می توانند در تولید عضلات ضربان دار قلب نیز نقش داشته باشند.

یکشنبه، 15 مرداد 1391 - 08:28
شناسايي سلول‌هاي منحصر به فرد دخيل در بيماري ام اس

محققان موسسه ملي سلامت آمريكا موفق به كشف شواهدي در خصوص ارتباط يك نوع منحصر به فرد سلول هاي ايمني با بيماري ام اس شده‌اند كه مي تواند به توليد كلاس دارويي جديد براي درمان اين بيماري كمك كند.

شنبه، 14 مرداد 1391 - 12:29