(آرشیو ماه شهریور 1393)
کاربردی فناوری نانو در درمان عفونت سلول‌ها
اثر بخشی بهتر دارو؛
محققان دانشگاه علوم پژشکی اصفهان، در طرحی تحقیقاتی به مطالعه‌ اثر استفاده از نانوحامل‌ها جهت درمان عفونت‌های درون سلولی پرداختند اثر بخشی و کارایی بهتر داروی محبوس در سامانه‌ی نانوحامل پیشنهادی در مقایسه با داروی آزاد در نمونه‌‌ی کشت شده از دستاوردهای این تحقیق است.
دوشنبه، 17 شهریور 1393 - 15:07
تقویت سیستم ایمنی با مولکول پیام رسان مصنوعی
سلول های ایمنی خاصی که لنفوسیت های T نامیده می شوند باید فعال شوند تا بدن بتواند در مقابل عفونت ها مصون شود. قبلا تصور می شد که این فرایند تنها در غدد لنفاوی و طحال اتفاق می افتد. به تازگی دانشمندان کشف کرده اند که سلول های T در کبد نیز می توانند از طریق مسیر پیام رسانی مستقیم و سریع تری فعال شوند. این یافته ها می تواند در بهبود فرمولاسیون واکسن ها به کار آیند.
دوشنبه، 17 شهریور 1393 - 09:45
کشف مدارکی دال بر ارتباط بین رژیم غذایی پر چرب، باکتری های گوارشی و سرطان روده
تیمی از محققین آلمانی شواهدی را به دست آورده اند که نشان می دهد که رژیم غذایی پرچرب به دلیل ارتباطش با باکتری های گوارشی یکی از دلایل سرطان روده هستند. نتایج حاصل از این مطالعه با استفاده از موش هایی به دست آمده است که دارای ژنی هستند که با شروع سرطان روده در ارتباط است.
دوشنبه، 17 شهریور 1393 - 09:15
محققین موتاسیون های ژنی جدیدی را برای تومورWilms کشف کرده اند
محققین مرکز سرطان Gill موفق به شناسایی علل ژنتیکی دیگری برای تومورWilms شده اند. این تومور نوعی سرطان کلیه است که در کودکان مشاهده می شود.
دوشنبه، 17 شهریور 1393 - 08:45
کمک به کشف جزئیات بیماری هانتینگتون با مدل سازی این بیماری با استفاده از سلول های بنیادی القا شده
محققین موفق شده اند با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القا شده، بیماری هانتینگتون را در پریمات های غیرانسانی تراریخته مدل سازی کنند.
دوشنبه، 17 شهریور 1393 - 08:15
ایجاد روش درمانی جدید برای درمان پارکینسون و ALS با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القا شده( iPS)
محققین با بازبرنامه ریزی سلول های خود بیماران به iPSCها، توانسته اند مدل مناسبی را برای مطالعات مولکولی و دارویی پارکینسون و ALS ارائه دهند.
دوشنبه، 17 شهریور 1393 - 07:45
بهره‌برداری از بیمارستان سلول درمانی«رویان» تا سه سال دیگر
رییس پژوهشگاه رویان با بیان این که ایران بین 10 کشور نخست جهان در زمینه سلول‌بنیادی در کارآزمایی بالینی قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که مجتمع درمانی، تحقیقاتی و آموزشی رویان شامل بیمارستان سلول درمانی «رویان» تا سه سال دیگر به بهره برداری برسد.
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 15:14
اثر نیکوتین بر سلول های بنیادی: آیا جایگزین های سیگار واقعا بی خطر هستند؟
مصرف سیگار سالانه تقریبا 440000 آمریکایی را می کشد. از طرف دیگر این عامل مرگ، قابل کنترل است و بسیاری از افراد برای فائق آمدن بر این اعتیاد از درمان های جایگزین نیکوتین استفاده می کنند.
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 10:15
نقش سلول های پنت روده در پاسخ به HIV و حفظ سلول های بنیادی روده ای
محققین دانشگاه Davis به نتایج جالبی در مورد پاسخ های اولیه بدن به عفونت HIV دست یافته اند. این محققین دریافته اند که سلول های خاصی در روده به نام سلول های پنت(Panet cell)، اولین پاسخ دهنده ها به عفونت های ویروسی هستند و با تولید سیتوکینی به نام اینترلوکین-1 بتا منشا التهاب گوارشی هستند.
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 09:45
چسب پروتئینی برای استفاده در زیست ماده ها
مطالعه ای جدید نشان داده است که یک پروتئین سینتتیک به مام AGMA1 این پتانسیل را دارد که موجب افزایش چسبندگی سلول های مغزی در مطالعات آزمایشگاهی شود. از طرفی تولید آن در مقیاس وسیع آسان تر و ارزان تر است و می تواند به فائق آمدن بر چالش های عمده در مهندسی بافت عصبی کمک کند.
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 09:15
دیابت نوع یک و دو به وسیله مکانیسم های مشابه ای ایجاد می شوند
مطالعه ای که به وسیله محققین دانشگاه منچستر صورت گرفته است نشان می دهد که هر دو نوع دیابت اصلی نتیجه مکانیسم یکسانی هستند.
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 08:45
بررسی ارتباط سلول های بنیادی عضلانی و ژن DUX4 در دیستروفی عضلانی با استفاده از مدل جانوری
محققین در دانشگاه مینه سوتا مدل جانوری تحقیقاتی را برای دیستروفی عضلانی facioscapulohumeral (FSHD) ایجاد کرده اند که می تواند برای دژنراسیون عضلانی و هم چنین ایجاد درمان های بالقوه برای دیستروفی عضلانی مورد استفاده قرار گیرد.
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 08:15
پیشرفت در درمان سرطان سینه triple-negative
تحقیقات محققان امریکایی منجر به پیشرفت هایی در نتایج درمان زنان مبتلا به سرطان سینه triple-negative که نوع تهاجمی این بیماری است و غالبا در زنان جوان دیده می شود، شده است .
یکشنبه، 16 شهریور 1393 - 07:45
نمک زیاد موجب تشدید علایم MS می شود
مطالعه ای جدید نشان می دهد که ممکن است ارتباط نزدیکی بین مصرف نمک و فعالیت بیماری مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد.
شنبه، 15 شهریور 1393 - 10:00
استفاده از سلول های بنیادی خون ساز اتولوگ برای درمان  سندرم شخصی سفت نادر(stiff person syndrome)
دو بیمار زن که مبتلا به یک بیماری نادر و فلج کننده عصبی به نام سندرم شخصی سفت(stiff person syndrome) بودند، بعد از این که پیوند سلول های بنیادی را دریافت کردند، علایم بهبودی بالینی را نشان دادند که به آن ها اجازه می داد که مجددا به کار مشغول شوند و عملکرد گذشته شان را به دست آورند.
شنبه، 15 شهریور 1393 - 09:30