(آرشیو ماه دی 1397)
سکته: مهار آسیب بوسیله عمل روی ماتریکس پیرامون سلول های عصبی
برای حفاظت از نورون ها و محدود کردن آسیب بعد از سکته، محققین CNRS، دانشگاه نورماندی و دانشگاه پاریس ماتریکسی که سلول های مغزی را احاطه می کند و مورد محافظت قرار می دهد، هدف گرفته اند. نتایج آن ها نشان داده است که این استراتژی حداقل در مطالعات جانوری منجر به نتایج امیدوار کننده ای شده است.
شنبه، 22 دی 1397 - 08:00
شناسایی روشی برای مطالعه مقاومت در برابر درد
محققین دانشکده پزشکی Yale توانسته اند با موفقیت نشان دهند که امکان شناسایی ژن های دخیل در تفاوت های بین فردی برای مقاومت به درد وجود دارد.
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 10:00
شناسایی تفاوت های جنسی در تومورهای مغزی کشنده
سال هاست که محققین می دانند مردان در مقایسه با زنان بیشتر به سرطان مبتلا شده و می میرند. این واقعیت در مورد بسیاری از انواع سرطان از جمله گلیوبلاستوما صادق است.
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 09:30
یک درمان پیشنهادی ممکن است موجب تقویت سلول های بنیادی سرطانی ریه شود
اپی ژنتیک درمانی یعنی هدف قرار دادن آنزیم هایی که خاموش شدن و روشن شدن ژن ها را تنظیم می کنند، به عنوان یک رویکرد درمانی که موجب کمتر تهاجمی شدن سرطان ها می شود، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 09:00
گیرنده معیوب ایمنی می تواند دلیلی برای مشکلات مربوط به HIV باشد
برای بیماران مبتلا به HIV، درمان هایی که بتوانند آلودگی را کنترل کنند دور از دسترس هستند ولی این امر محققین را برای یافتن یک راهکار درمانی ناامید نکرده است.
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 08:30
کشف دو پروتئین که در تعیین سرنوشت سلول های بنیادی در زمان جنینی نقش دارند
جنین پستانداران برخلاف جنین بسیاری از رده های جانوری دیگر در در درون بدن مادر تکوین می یابد. طی اولین فرایند تمایزی تکوینی، سلول های جنینی پستاندار باید برای تبدیل شدن به جفت یا بخش اصلی تشکیل دهنده بدن تصمیم گیری کنند.
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 08:00
چگونه رژیم غذایی چرب منجر به اشکال خطرناک بیماری های کبدی می شود
مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشکده پزشکی Keck نشان می دهد که غذاهای چرب و با کلسترول بالا می توانند تغییراتی را در سیستم ایمنی ایجاد کنند که منجر به اشکال خطرناک بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) موسوم به استئاتوهپاتیت غیر الکلی(NASH) می شود.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 12:00
کشف منبعی فراوان برای سلول های عصبی
محققین به دنبال یافتن راهی برای مطالعه فعالیت ژنتیکی مرتبط با اختلالات روانی، منبع فراوانی از سلول های انسانی را کشف کردند این منبع سلولی بینی(nose) است.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 11:30
غربالگری سلول های بنیادی لوکمیایی و راهی برای ایجاد درمان های جدید برای لوکمیای میلوئید حاد
پیشرفت ها در غربالگری های سریع سلول های لوکمیایی برای آسیب پذیری و یا مقاومت به داروها محققین را به ایجاد درمان های جدید برای بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد(AML) نزدیک کرده است.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 11:00
10 خبر داغ علوم سلولی در 2018 (بخش سوم)
در این خبر به برخی از مطالعاتی می پردازیم که در زمینه سلول های بنیادی، پرینت سه بعدی و ویرایش ژن با استفاده از CRISPR‌ در سال 2018 منتشر شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 10:30
روده ها، منبعی جالب  و عجیب برای برخی سلول های خونی
روده انسان ممکن است بیش از 10 درصد سلول های خونی موجود در جریان خون را از طریق سلول های بنیادی خون سازی که دارد، تامین کند.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 10:00
ارتباط بین سلول های بنیادی خون ساز و ماکروفاژهای VCAM-1+ در خانه گزینی سلولی
سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز(HSPCs) قادرند به همه رده های خونی فرد تمایز یابند. این سلول ها همانند دانه هایی می مانند که تنها در ریز محیط مناسب می توانند عملکردشان را حفظ کنند.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 09:30
استفاده از صفحات سلولی مشتق از جفت برای ترمیم و بازسازی بافت قلبی
جفت منبعی غنی از سلول های بنیادی مزانشیمی است و مطالعه ای جدید نشان داده است که این سلول ها می توانند در قالب صفحات سلولی به کودکانی که دچار نواقص قلبی مادرزای هستند پیوند شوند و منجر به بازسازی و ترمیم قلب شوند.
دوشنبه، 17 دی 1397 - 09:00
مکانیسم های دخیل در شکل گیری سه بعدی بافت ها
برای این که قادر باشیم یک اندام مناسب را برای هر هدفی(مانند پیوند) بسازیم باید سه بعدی فکر کنیم.
یکشنبه، 16 دی 1397 - 10:30
روش بازبرنامه ریزی جدید برای تولید iPSC بدون استفاده از ویروس و انکوژن ها
مطالعه ای جدید، رویکرد جدیدی را برای خلق سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بدون نیاز به استفاده از ویروس ها(و مهم تر از آن انکوژن های استاندارد) ارائه کرده است. این سلول های بنیادی بی خطر و بدون چالش از سلول های خون بند ناف یا خون محیطی تولید شدند.
یکشنبه، 16 دی 1397 - 10:00