تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1396
کشفی که امیدها را برای ترمیم آسیب های نخاعی افزایش می دهد

  کشفی که امیدها را برای ترمیم آسیب های نخاعی افزایش می دهد

محققین توانسته اند نورون های بینابینی V2a را از سلول های بنیادی انسانی تولید کنند که بعد از پیوند به نخاع موش ها عملکردی طبیعی را از خود نشان دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین در انستیتو گلادستون نوع خاصی از نورون ها را با استفاده از سلول های بنیادی انسانی تولید کرده اند که می تواند آسیب های نخاعی را ترمیم کند. این سلول ها که نورون های بینابینی V2a نامیده می شوند، سیگنال ها را در طناب نخاعی منتقل می کنند تا به کنترل حرکات کمک کنند. زمانی که محقققین این سلول ها را به طناب نخاعی موش پیوند کردند، نورون های بینابینی منشعب شده و با سلول های از پیش موجود تلفیق شدند.

نورون های بینابینی V2a سیگنال ها را از مغز به طناب نخاعی منتقل می کنند، جایی که آن ها در نهایت با نورون های حرکتی که به دست و پا فرستاده می شوند، ارتباط برقرار می کنند. این نورون های بینابینی تا فواصل دور کشیده شده و در امتداد نخاع پایین آمده و شروع به هماهنگ سازی حرکات عضلات و تنفس می کنند. آسیب به نورون های بینابینی V2a می تواند ارتباط بین مغز و اندام های حرکتی را مختل کند و موجب فلجی فرد شود.

مطالعات بالینی متعددی از از درمان های جایگزین کردن سلول برای درمان آسیب های نخاعی استفاده کرده اند. اغلب این مطالعات از سلول های پیش ساز عصبی مشتق از سلول های بنیادی یا سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی استفاده کرده اند اما هیچ کدام از آن ها قادر به تولید سلول های خاص طناب نخاعی یا همان نورون های بینابینی V2a نبوده اند.

در مطالعه اخیر، محققین برای اولین بار نورون های بینابینی V2a را از سلول های بنیادی انسانی تولید کرده اند. آن ها کوکتیلی از مواد شیمیایی را شناسایی کرده اند که به تدریج سلول های بنیادی را تحریک به تولید سلول های پیش ساز نخاعی می کند که در نهایت به نورون های بینابینی V2a تبدیل می شوند. با بهینه کردن زمان بندی و دوز مورد استفاده از ترکیبات موجود در این کوکتیل شیمیایی، محققین توانسته اند مقادیر زیادی از این نورون های بینابینی V2a را از سلول های بنیادی تولید کنند.

محققین نورون های بینابینی V2a را به طناب نخاعی موش سالم پیوند کرند و مشاهده کردند که در محیط جدیدشان این سلول ها به طور مناسبی بالغ شدند و با سلول های از پیش موجود در طناب نخاعی ارتباط برقرار کردند. مهم تر این که بعد از پیوند این نورون های بینابینی، موش حرکت طبیعی داشت و هیچ نشانه ای از داشتن مشکل نداشت. این سلول های پیوند شده، مانند نورون های بینابینی V2a طبیعی، در دو جهت به سمت فواصل دور کشیده شدند و شروع به ارتباط برقرار کردن با نورون های میزبان کردند. گام بعدی محققین پیوند نورون های بینابینی V2a تولید شده از سلول های بنیادی به موش مدل شده برای آسیب نخاعی خواهد بود تا میزان بهبودی جانور بعد از سلول درمانی را ارزیابی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: