تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 اسفند 1394
درمان موش با آسیب نخاعی با استفاده از سلول های iPS انسانی

  درمان موش با آسیب نخاعی با استفاده از سلول های iPS انسانی

تیمی از محققین دانشگاه Keio توانسته اند موشی که به دلیل آسیب نخاعی دچار فلجی پاهای عقبی اش بود را با استفاده از سلول های بنیادی درمان کنند. آن ها در این مطالعه سلول های بنیادی عصبی مشتق از سلول های iPS‌انسانی را به موش پیوند کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، دکتر هایدیوکی اوکانو سرپرست این تیم تحقیقاتی در سمپوزیم طب بازساختی که در توکیو برگزار شده بود اعلام کرد که این اولین بار در جهان است که اثرات درمان سلول های بنیادی پرتوان القایی به اثبات رسیده است.

در حال حاضر درمان موثری برای آسیب اعصاب نخاعی وجود ندارد و استفاده از سلول های iPS برای درمان می تواند امیدهای درمانی را ایجاد کند. این مطلب که درمان چنین ضایعاتی با استفاده از سلول های iPS میسر شده است بسیار خوشایند است و اوکانو و همکارانش قصد دارند که بزودی مطالعات بالینی را در این زمینه آغاز کنند. همان طور که گفته شد محققین سلول های بنیادی عصبی را از سلول های iPS‌تولید کرده اند که قادرند رشد کرده و به سلول های عصبی تبدیل شوند. محققین 9 روز بعد از آسیب نخاعی، بیش از 500000 سلول بنیادی عصبی را به نخاع های آسیب دیده  40 موش پیوند کردند. تصور می شود این زمان، زمان مناسبی برای پیوند باشد. محققین از نوع خاصی از موش استفاده کردند که بعد از پیوند دچار واکنش های ایمونولوژیک نمی شود. بعد از حدود یک ماه، 29 موش که زنده مانده بودند قادر به راه رفتن و دویدن بودند و 11 موش به دلایلی نامربوط به آزمایش مردند. اگرچه بسیاری از محققین نگران ایجاد تومورهای بدخیم بوسیله iPSCها هستند اما هیچگونه توموری در این موش ها مشاهده نشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: