تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 دی 1395
امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی مشتق از چربی در طب بازسازختی

  امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی مشتق از چربی در طب بازسازختی

سلول های بنیادی مشتق از چربی منبع امیدوار کننده ای از سلول ها را برای استفاده در جراحی پلاستیک و طب بازساختی را ارائه می دهند ولی برای اطمینان از بی خطر بودن و موثر بودن این سلول ها در درمان بیماران انسانی نیاز به تحقیقات بیشتر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، محققین دانشگاه تگزاس مطالعه بروز و جدیدی(البته مروری) را در زمینه تحقیقات روی سلول های بنیادی مشتق از چربی و استفاده بالینی از آن ها  ارائه کرده اند. این سلول های بنیادی نسبتا به راحتی از چربی جداسازی می شوند و سلول های چند توانی هستند که قادر به تمایز به انواع سلول ها هستند. این سلول های بنیادی می توانند ایجاد عروق خونی جدید(آنژیوژنز) را افزایش دهند و هم چنین مجموعه ای از سلول های سیستم ایمنی را تولید کنند که التهاب را بلوک کند. در واقع بسیاری از پزشکان این سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی را راه حل بسیاری از بیماری های صعب العلاج و ناهنجاری های آناتومیکی می دانند.

از طرف دیگر هرچه تعداد مطالعات با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از چربی افزایش می یابد، نگرانی ها در مورد پتانسیل واقعی آن ها در پزشکی افزایش می یابد. در این میان سوالاتی در مورد جداسازی و خالص سازی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی، اثر آن ها روی رشد تومور و اجرای مقررات وضع شده بوسیله FDA‌وجود دارد. در این میان به گفته دکتر Rohrich مطالعات بالینی مختلفی در سراسر دنیا با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی صورت گرفته است که عمده آن ها در اروپا و کره بوده و در این میان تنها سه مورد مطالعه بالینی با استفاده از این سلول ها در آمریکا صورت گرفته است. اغلب استفاده هایی که از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی صورت گرفته است در زمینه جراحی های زیبایی بوده است و بازسازی چربی بیماران با مشکلاتی مانند لیپودیستروفی بوده است. هم چنین به نظر می رسد این سلول های بنیادی می توانند به بهبود زخم های صعب العلاج نیز کمک کنند. مطالعاتی هم بوده است که نشان داده است که این سلول های بنیادی می توانند به تولید استخوان جدید برای جراحی های بازسازی کننده کمک کنند. نتایج اولیه و امیدوراکننده ای نیز برای استفاده از این سلول های بنیادی مشتق از چربی برای درمان دیابت، مولتیپل اسکلروزیس و آسیب طناب نخاعی بدست آمده است. اگرچه بسیاری از این نتایج ترغیب کننده بوده است اما محققین تاکید دارند که همه این کاربردها و نتایج بدست آمده در مراحل ابتدایی و نوزادی شان قرار دارند. آمارهای غیر موثق نشان می دهد که تاکنون بیش از 300 بیمار در سراسر دنیا با استفاده از پروتکل های غیر استاندارد، تحت تیمار با این سلول های بنیادی مشتق از چربی درمان شده اند اما همان طور که گفته شد، برای رسیدن به قطعیت نیاز به مطالعات بیشتر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: