تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1396
سلول های بنیادی تخریب نورون های حرکتی را کاهش می دهند

  سلول های بنیادی تخریب نورون های حرکتی را کاهش می دهند

محققین ژاپنی توانسته اند به کمک سلول های بنیادی تخریب نورون های حرکتی را در موش های مبتلا به ALS آهسته کنند. این دستاورد می تواند راه را برای درمان انسان های مبتلا به این بیماری ها هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، در این مطالعه محققین ژاپنی در دانشگاه های کیوتو و کیئو سلول های بنیادی را به موش های مدل شده برای اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS) پیوند شد. در گزارشی که چندی پیش این محققین منتشر کرده اند بیان کرده اند که میزان تخریب عصبی در این موجودات حدود 8 درصد کاهش یافته است. بیماری ALS، بیماری مربوط به نورون های حرکتی است که در کنترل حرکات نقش دارند و تخریب آن ها موجب می شود که فرد کنترلی روی عضلاتش نداشته باشد و به مرور زمان این عضلات آتروفی می شوند. هرچند به نظر می رسد که این بیماری اثری روی عملکرد روانی و شناختی نداشته باشد اما پیشرفت آن روی اغلب عضلات بدن از جمله عضلات تنفسی و عضلات مربوط به بلع اثر می گذارد. از جمله مشهورترین اشخاصی که به این بیماری مبتلا است، استفان هاوکینگ فیزیک دان مشهور بریتانیایی است که بدلیل ابتلا به این عارضه به طور کامل فلج شده است.

در مطالعه مذکور، محققین ژاپنی از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) استفاده کردند و آن ها را به سلول های پیش ساز عصبی و در نهایت به نورون های حرکتی تبدیل کردند و ناحیه کمری طناب نخاعی موش های مدل برای ALS پیوند کردند. همان طور که گفته شد این سلول درمانی موجب بهبودی محسوسی در عملکرد حرکتی موش ها شد. این محققین امیدوارند با برطرف کردن نواقص و افزایش کارایی آن ها، در آینده ای نزدیک از این سلول درمانی ها در مطالعات بالینی برای انسان نیز استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 17 اسفند,1400

۰۹۰۱۲۲۷۶۳۴۴

سلام پدرم به بیماری ای ال اس دچار شده .در حال حاضر امپول اداراون و قرص ریلوزول مصرف میکنه .ازتون خواهش میکنم هر خبری جدیدی در مورد درمانش داشتین بهم زنگ بزنین التماستون میکنم زنگ بزنین ۰۹۰۱۲۲۷۶۳۴۴

چهارشنبه, 18 اسفند,1400

پزشک مشاور

۰۹۰۱۲۲۷۶۳۴۴@:
با سلام
در طرح جدیدی مرکز سلول درمانی رویان با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی آلوژن تهیه شده در بانک زیستی مرکز atmp رویان کارآزمایی بالینی را برای درمان این بیماری البته با همکاری شرکت فن آوری بن یاخته های رویان و شرکت سل تک فارمد شروع کرده اند و امیدواریم بزودی خبر خوبی شروع درمان این بیماران را از این طریق این سایت به مردم اعلام کنیم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: