پتانسیل درمانی نوظهور سلول های بنیادی/استرومایی مزانشیمی در پره آکلامپسی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399 | امتیاز: Article Rating

هدف مطالعه:

پره آکلامپسی، یک مشکل خطرناک بارداری است که هم مادر و هم فرزند را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه یک بیماری چند فاکتوری است که پاتولوژی آن به طور ضعیف درک شده است و درمان موثری برای آن وجود ندارد. پاسخ ایمنی مادری، التهاب و استرس اکسیداتیو منجر به عملکرد نامناسب اندوتلیالی می شود که غالب ترین فرایندهای پاتوژن دخیل در بروز پره آکلامپسی است. در این جا، ما مروری دقیق بر کاربردها و مکانیسم های درمانی سلول های بنیادی/استرومایی مزانشیمی(MSCs) به عنوان یک درمان جدید بالقوه برای پره آکلامپسی داریم.

یافته های اخیر:

 سلول های بنیادی مزانشیمی توجه رو به افزایشی را به دلیل ایمنی زایی پایین، کشت و تکثیر آسان در شرایط برون تنی به خود جلب کرده اند. مجموع شواهد در حال حاضر نشان می دهد که سلول های بنیادی مزانشیمی بدوا از طریق سکرتوم هایشان عمل می کنند که پیام رسانی پاراکرین را تسهیل می کنند و این منجر به تعدیل کنندگی ایمنی بالقوه، پیش رگزایی و اثرات درمانی بازسازی کنندگی می شود. سلول های بنیادی مزانشیمی در مدل های جانوری مختلفی از پره آکلامپسی مطالعه شده اند و نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده اند که بررسی بیشتر اثرات درمانی و مکانیسم های درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی را در پره آکلامپسی حمایت می کنند و این درمان ها را به سمت بالین هدایت می کنند.

Curr Hypertens Rep. 2020 Apr 14;22(5):37. doi: 10.1007/s11906-020-1034-8.

Emerging Therapeutic Potential of Mesenchymal Stem/Stromal Cells in Preeclampsia.

Suvakov S1,2Richards C3Nikolic V4Simic T2,5McGrath K3Krasnodembskaya A6McClements L7.

Abstract

PURPOSE OF REVIEW:

Preeclampsia is a dangerous pregnancy condition affecting both the mother and offspring. It is a multifactorial disease with poorly understood pathogenesis, lacking effective treatments. Maternal immune response, inflammation and oxidative stress leading to endothelial dysfunction are the most prominent pathogenic processes implicated in preeclampsia development. Here, we give a detailed overview of the therapeutic applications and mechanisms of mesenchymal stem/stromal cells (MSCs) as a potential new treatment for preeclampsia.

RECENT FINDINGS:

MSCs have gained growing attention due to low immunogenicity, easy cultivation and expansion in vitro. Accumulating evidence now suggests that MSCs act primarily through their secretomes facilitating paracrine signalling that leads to potent immunomodulatory, pro-angiogenic and regenerative therapeutic effects. MSCs have been studied in different animal models of preeclampsia demonstrating promising result, which support further investigations into the therapeutic effects and mechanisms of MSC-based therapies in preeclampsia, steering these therapies into clinical trials.

PMID: 32291521
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آرشیو سالانه
آرشیو سالانه
نظرات خوانندگان
نظرات خوانندگان