جداسازی و تعيين هويت سلول‌های بنيادی خونساز و مزانشيمی مشتق از بافت جفت انسانی

تاریخ انتشار: جمعه 31 مرداد 1393 | امتیاز: Article Rating

فراوانی کم سلول‌های بنيادی خونساز در خون بند ناف، مهم‌ترين فاکتور محدود کننده استفاده از اين منبع در پيوند می‌باشد. اگر بتوان سلول‌های بنيادی خونساز و مزانشيمی موجود در جفت را جداسازی و به همراه سلول‌های خون بند ناف پيوند کرد، مشکل فراوانی کم سلول‌ها به دليل افزايش تعداد اوليه سلول‌های بنيادی خونساز پيوندی و نيز لانه گزينی اين سلول‌ها به واسطه همراهی سلول‌های بنيادی مزانشيمی مرتفع خواهد شد. لذا در اين مطالعه سعی شد که با استفاده از روش آنزيمی، حداکثر سلول بنيادی خونساز و مزانشيمی موجود در بافت جفت استحصال و خصوصيات اين سلول‌ها بررسی شود.
  مواد و روش‌ها
  در يک مطالعه تجربی، تعداد 5 نمونه بافت جفت مختلف را با آنزيم کلاژناز مجاور کرده و پس از حذف ياخته‌های سرخ آن با کمک بافر ليزکننده، سلول‌های باقی‌مانده از نظر وجود سلول‌های بنيادی خونساز و مزانشيمی بررسی شدند.
  يافته‌ها
  نتايج حکايت از آن داشت که 6/0 ± 02/6% سلول‌های استحصال شده، CD34+ و 8/0 ± 78/4% CD38-CD34+ بودند. اين سلول‌ها، انواع کلونی‌های خونساز را تشکيل دادند و از کشت سلول‌های حاصل از جفت، سلول‌های چسبنده استرومايی با ويژگی سلول‌های بنيادی مزانشيمی به دست آمد.
  نتيجه گيری
  وجود تعداد قابل توجه سلول‌های CD34+ و مزانشيمی در بافت جفت، نشان می‌دهد که احتمالاً پيوند اين سلول‌ها به همراه سلول‌های حاصل از خون بند ناف، در افزايش کيفيت پيوند مؤثر می‌باشد.

ندارد./

PMID: 93
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آرشیو سالانه
آرشیو سالانه
نظرات خوانندگان
نظرات خوانندگان