تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 خرداد 1391
سلول های بنیادی پرتوان القایی  درمان جدیدی برای بیماری هانتینگتون

  سلول های بنیادی پرتوان القایی درمان جدیدی برای بیماری هانتینگتون

محققان کره جنوبی، سوئد، و ایالات متحده آمریکا در یک پروژه مشترک با پیوند سلولهای پرتوان القایی به مدل های حیوانی ،موفق به بازگرداندن عملکرد نورون های آسیب دیده بخشی ازمغزکه با بیماری هانتینگتون (HD) مرتبط است شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از محققان از news-medical.net: سلول های پرتوان القایی (iPSCs) را می توان با تغییر ژنتیکی از سلول های سوماتیک انسانی از جمله پوست تولید کرد، و برای مدل های متعدد بیماریهای انسانی مورد استفاده قرارداد. آنها همچنین ممکن است به عنوان منبع سلولی قابل پیوند درعلم جدید سلول درمانی مورد استفاده قرار گیرند. درمورد دوم، نمونه ای از پوست بیمار برداشته شده و به آزمایشگاه ارسال می شود.در مطالعه حاضر، حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به آسیب ساختار عمقی مغز به نام جسم مخطط (مدل HD) پس از دریافت پیوند سلولهای iPS بهبود قابل توجهی در رفتار نشان دادند. پژوهشگران امیدوارند که این رویکرد بتواند درنهایت برای درمان بیماران مبتلا به HD بکار رود.

"Jihwan Song" دانشیار و مدیر آزمایشگاه بیولوژی سلول بنیادی دانشگاه سئول، کره جنوبی گفت: ویژگی های منحصر به فرد روش iPSC  این است که سلول های پیوندی از نظر ژنتیکی یکسان خواهد بود و در نتیجه بیمارنیازی به داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند نخواهد داشت.این مطالعه که در نشریه Stem Cells منتشر شده است، نشان داد که پیوند iPSCs درابتدا تشکیل نورون های تولید کننده GABA (بازدارنده اصلی انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مرکزی پستانداران ) را که نقش مهمی در تنظیم تحریک پذیری عصبی و مهار سیناپس های مغزی ایفا می کند، خواهد داد. نورون های GABAergic که در جسم مخطط واقع شده است ، سلول هایی هستند که در HD درمعرض انحطاط قرار می گیرند.

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 08 تیر,1391

وحید

با سلام آیا در ایران امکان آین وجود دارد که چنین دستاورد بر روی بیماران هانتینگتونی آزمایش کرد
با سلام.استفاده از سلول های ips فعلا در مدل های حیوانی انجام می شود و به دللیل گوناگون هنوز نمی توان آنها را برای سلول درمانی در انسان استفاده کرد. در صورتی که بی خطر بودن آنها در مدل های حیوانی اثبات شود شاید بتوان در انسان نیز از آنها استفاده کرد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه