تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1392
تحقيقات درمورد پيوند عصب بينايي با استفاده از سلول هاي بنيادي در ايران انجام مي شود
عضو تيم تحقيق پيوند عصب چشم:

  تحقيقات درمورد پيوند عصب بينايي با استفاده از سلول هاي بنيادي در ايران انجام مي شود

عضو تيم تحقيق پيوند عصب چشم گفت: تحقيقات در زمينه پيوند عصب بينايي براي كمك به درمان بيماراني كه براثر قطع اين عصب دچار نابينايي شده اند، در ايران همگام با كشورهاي پيشرفته درحال انجام است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دكتر هوشنگ فقيهي اظهار داشت: اين كار تحقيقاتي هم اكنون به دست گروهي از متخصصان چشم پزشكي ايران و با همكاري يك گروه انگليسي در بيمارستان فارابي درحال انجام است. 
وي افزود : اين تحقيقات از ۳ ماه پيش آغاز شده و اكنون بر روي چند موش آزمايشگاهي درحال انجام است. 
متخصص چشم اظهار داشت: عصب هاي اين موش ها دريك عمل جراحي قطع شده است و سپس سلول هاي بنيادي كه از پياز بويايي موش ها گرفته شده بود، دوباره در آن قسمت از عصب كه قطع شده بود، تزريق شد. 
فقيهي ادامه داد: حدود ۶ ماه به عصب ها فرصت داده ، سپس عصب ها ازنظر بافت شناسي و سيستم ژنتيكي بررسي مي شود كه آيا سيستم عصبي در آن قسمتي كه قطع شده توانسته ترميم شود و دوباره رشد كند و يا اين كه اين ترميم صورت نگرفته است. 
وي با بيان اينكه اين اقدام در مورد ترميم سيستم عصبي قطع شده نخاع پيش از اين انجام شده است، افزود: در مورد نخاع عصب ها توانسته اند با استفاده از تزريق سلول هاي بنيادي ترميم و دوباره فعال شوند. 
اين متخصص چشم خاطرنشان كرد: اين كار تحقيقاتي نيز براي افرادي كه عصب بينايي آنها بر اثر بيماري آب سياه از كار افتاده است، درحال انجام است. 
به گزارش ایرنا، فقيهي خاطرنشان كرد: در اين تحقيقات كه هم اكنون بر روي حيوانات درحال انجام است، با استفاده از پيوند سلول هاي بنيادي تلاش مي شود تا عصب هاي از كار افتاده دوباره ترميم و جريان سيستم عصبي دوباره به كار انداخته شود. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 13 اسفند,1402

محمد

سلام آبجی من سال ۹۵ بر اثر آبگرفتگی سرش موی رگهای عصب بیناییش دچار مشکل شدن الان نمیتونه واضح ببینه فقط یکی از چشماش از اون یکی چشم یکم درصد بیناییش بیشتره . تا الان هر کجا که معراجعه کردیم فقط گفتن به مرور زمان خوب میشه الان هشت ساله هنوز خوب نشدن آیا راه حلی وجود داره آیا میشه پیوند زد

جمعه, 27 بهمن,1402

سجاد موسوی

سلام من چشم هام حدود ۱ سال پیش بر اثر متانول توی مشروب عصب هاش خشک شد و بعد از تزریقات و پیگیری چشم چپ من ۱۰ درصد بینایی رو پیدا کرد راه حلی برای بهبود این درصدهست؟ چشم راست ک خاموشه چی؟

چهارشنبه, 09 اسفند,1402

پزشک مشاور

سجاد موسوی@:
با سلام
متاسفانه اگر اعصاب چشم آسیب ببینند با توجه به اینکه در حالت طبیعی اعصاب سیتم مرکزی خصوصا چشم ترمیم پذیری بسیار پایینی دارند، امکان جبران آسیب وجود ندارد. در حال حاضر نیز در هیچ کجای دنیا برای درمان و بهبودی این آسیب موفقیتی حاصل نشده است.

پنجشنبه, 07 دی,1402

محمد

سلام ببخشید آقای دکتر درمان اشتارگات تو کشورهای دیگر تو چه مرحله از تحقیقات هست

شنبه, 09 دی,1402

پزشک مشاور

محمد@:
با سلام
هر کس بخواهد در خارج کشور برای درمان اقدام کند اول باید یک موسسه مورد تایید FDA پیدا کند بنابراین به هر جایی نمی‌توان مراجعه کرد، نکته مهمتر این که با توجه به تجربیات افراد مراجعه کننده به موسسات معتبر، جواب هر موسسه ای به این افراد این بوده است که هیچ گونه داوطلب جدید را نمی‌پذیرند چون خود آنها داوطلبان زیادی در صف انتظار دارند، از سویی دیگر چون این کار هنوز در مرحله آزمایشی است و وارد مرحله درمانی نشده است، بیمارگیری مجدد انجام نمی‌شود.

پنجشنبه, 07 دی,1402

ندا

سلام ببخشید آقای دکتر درمان اشتارگات تو کشورهای دیگر تو چه مرحله از تحقیقات هست

جمعه, 17 آذر,1402

حسین لک زایی

با سلام و وقت بخیر بنده فرزندی دارم که مادرزادی کم بینا هست و دکترها میگن مشکل عصب داره جناب دکتر آیا درمان برایش وجود داره 16ساله هست

ﺳﻪشنبه, 21 آذر,1402

پزشک مشاور

حسین لک زایی@:
با سلام
برای بیماری های مادرزادی چون نقص یک ژن دخیل در ایجاد بیماری است باید ژن درمانی انجام شود ولی درحال حاضر ژن درمانی برای نقوص ژنتیکی عصب بینایی به نتیجه ای نرسیده است و نکته مهتر اینکه ترمیم پذیری مجدد عصب بینایی اسیب دیده در بدن امکان پذیر نیست.

ﺳﻪشنبه, 14 آذر,1402

علی

باسلام پسری دارم که تقریبا بیت روز پیش تصادف کرد و ضربه شدیدی به سرش خورده است،درنتیجه هردو چشم بینایی ندارد،تاکنون چندین متخصص مغز واعصاب مراجعه کردیم و همه متفق القول گفتند بینای بر میگردد حال میخواستم آیا امیدی هست یا خیر

چهارشنبه, 15 آذر,1402

پزشک مشاور

علی@:
با سلام
اگر ضربه وارده به اعصاب چشم آسیب نزده باشد بله این امکان با معالجه و راه درمانی پزشک مشاور قابل برگشت است ولی در صورت آسیب دیدن اعصاب چشمی، به خاطر عدم ترمیم این سلول ها، امکان برگشت بینایی وجود ندارد.

جمعه, 10 آذر,1402

Amir

یکی از اقوام ما تقریبا از ۱۸ ماه پیش سردرد داشته و بعد از سه چهار ماه رفته دکتر فهمیده تومور مغزی داشته و بعد عمل کرده . موقع عمل چشم سمت راستش تقریبا ۳۰ درصد دید داشته و چشم چپش تقریبا ۷۰ درصد و بعد از دو ماه که قرار شد بره پرتودرمانی چشم راستش بینایی نداشته و چشم چپش تقریبا ۲۰ درصد بینایی داشته و دو سه روز از گذشت پرتو درمانی کلا هردو چشمش بینایی رو از دست داد و دکتری که عمل کرده گفت چهار پنج جلسه پرتو درمانی کافیه اما دکتر پرتودرمانی ۳۰ جلسه نوشت . پس از گذشت سه چهار ماه وقتی چراغ گوشی رو جلوی چشمش می‌گرفتیم میگفت یه نور ریز میبینم اما الان اصلا دید نداره و پیش چند تا دکتر چشم بردیم گفتن چشم راستش بیناییش دیگه برنمیگرده ک چشم چپش به مرور زمان برمیگرده و گفتن عصب چشمش خشک شده . به نظر شما به کمک پیوند از سلول های بنیادی به عصب چشم بینایی برمیگرده؟

چهارشنبه, 15 آذر,1402

پزشک مشاور

Amir@:
با سلام
در صورت آسیب دیدن اعصاب چشمی، به خاطر عدم ترمیم این سلول ها، امکان برگشت بینایی وجود ندارد. درحال حاضر پیوند سلول های بنیادی نیز در هیچ کجای دنیا نتوانسته است این نقص را جبران کند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه