تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1393
برگرداندن سلول های بنیادی انسانی به مرحله اولیه

  برگرداندن سلول های بنیادی انسانی به مرحله اولیه

دانشمندان در EMBL-EBI چالش دراز مدتی که در زمینه بیولوژی سلول های بنیادی بود با تنظیم مجدد(resetting) سلول های بنیادی پرتوان انسانی به مرحله ای کاملا اولیه حل کرده اند به نحوی که این سلول ها دارای بالاترین پتانسیل تکوینی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، این مطالعه حاصل همکاری محققین ژاپنی، بریتانیایی، آلمانی بوده است. سلول های بنیادی جنینی که طی تکوین اولیه ایجاد می شوند قادر به تمایز به انواع سلول ها هستند. تاکنون محققین فقط توانسته بودند سلو لهای انسانی بالغ را به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل کنند. تبدیل سلول های موشی به مرحله ای شبیه یک لوح سفید دیگر امری عادی شده است اما تولید رده های سلولی انسانی naive یکسان دارای چالش های زیادی است. سلول های پرتوان انسانی نوعی سلول را شبیه سازی می کنند که به نظر می رسد کمی دیرتر و بعد از لانه گزینی جنین در رحم پستانداران بوجود می آیند. در این زمان مجموعه ای از تغییرات ژنی اتفاق می افتد که روی سرنوشت سلولی تاثیر می گذارد و آن ها را به سمت رده ای خاص هدایت می کند. امروزه با استفاده از بازبرنامه ریزی سلولی می توان سلول های تمایز یافته را  به سلول های بنیادی پرتوان القا شده تبدیل کرد. با استفاده از روشی جدید، محققین روش های بازبرنامه ریزی را برای بیان دو ژن NANOG و KLF4 استفاده کردند که موجب تنظیم مجدد سلول ها می شوند. سپس آن ها این توان نامحدود سلول ها را با مهار مسیرهای سلولی خاص حفظ می کنند. هم چنین این محققین نشان دادند که متیلاسیون DNA که بیش از اندازه از ژنوم پاک شده بود، نشان دهنده این است که سلول های reset شده تنها محدود به انواع سلول هایی که آن ها می توانند تولید کنند نمی باشد. در این حالت، سلول ها بیش از این حافظه خود مبنی بر سلول های قبلی را حفظ نمی کنند و به مرحله اولیه(لوح سفید و نانوشته) با پتانسیل نامحدود برای تبدیل شدن به انواع سلول های بالغ برمی گردند.

در واقع این مطالعه پیشنهاد می کند که می توان زمان را برای ایجاد سلول های انسانی پرتوان به عقب بازگرداند. این مطالعه راه را برای ایجاد درمان های هدفمند و موثر بازخواهد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه