تاریخ انتشار: شنبه 05 مهر 1393
گورخرماهی می تواند کلیدی برای حل معمای علل بیماری های تنفسی باشد

  گورخرماهی می تواند کلیدی برای حل معمای علل بیماری های تنفسی باشد

محققین ژن هایی را در گورخرماهی کشف کرده اند که ممکن است معادل ژن هایی باشد که برای ایجاد ساختارهای شبه مویی(مژه های تنفسی) در مجاری تنفسی انسانی لازم است. این ماهی آب شیرین کوچک که در بسیاری از آب های گرمسیری یافت می شود می تواند ابزاری برای کشف دلایل بیماری های تنفسی در انسان ها باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، این محققین در انستیتو ASTAR صدها ژن جدید را در گورخرماهی کشف کرده اند که می تواند به طور موثری شبیه ژن هایی انسانی باشد که برای تشکیل ساختارهای مو مانند یا مژه های متحرک روی سطح سلول های تنفسی لازم است. این مژه ها برای برداشتن گرد و غبار و عوامل بیماری زا از مجاری تنفسی لازم است. این مطالعه نشان داد که فقدان این ژن ها با نقص این مژه های تنفسی در ارتباط است و می تواند عاملی برای بیماری های تنفسی باشد. دیس­کینزی مژه ای اولیه بیماری ژنتیکی نادری است که منجر به نقص مژه های متحرک تنفسی می شود و این مژه ها نقش خود را به درستی انجام نمی دهند و منجر به مشکلات تنفسی مانند عفونت های ریوی مزمن می شوند.

در این مطالعه محققین علاوه بر این که بیش از 600 ژن را در گورخرماهی شناسایی کردند، تقریبا 26 ژن را شناسایی کردند که ارتباط نزدیکی با دیس­کینزی مژه ای اولیه داشتند که حاکی از ارتباط آن ها با بیماری های مختلف بود. مطالعات بیشتر می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد این ژن های همراه با  دیس­کینزی مژه ای اولیه در اختیار دانشمندان قرار دهد. در حال حاضر درمانی برای دیس­کینزی مژه ای اولیه وجود ندارد و پزشکان ناچارند از روش های درمانی تهاجمی برای آهسته نمودن آسیب مجاری تنفسی استفاده کنند. بنابراین  شناسایی ژن های مسئول در اختلال مژه های تنفسی می تواند گزینه های درمانی را در اختیار محققین قرار دهد. شناسایی این ژن ها می تواند در مطالعات بعدی به درک چگونگی فعال سازی یا مختل شدن این ژن ها کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه