تاریخ انتشار: شنبه 12 مهر 1393
نوآوری جدیدی در مبارزه علیه سرطان روده

  نوآوری جدیدی در مبارزه علیه سرطان روده

مطالعات به خوبی نشان داده است که سرطان روده اغلب به دلیل افزایش بقا و تکثیر تومورهای سلولی افزایش می یابد که این تومورها خود ناشی از اختلال درمکانیسم هایی درون سلول های روده هستند که به وسیله پروتئین Wnt کنترل می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،برخلاف ارتباط واضح بین سیگنالینگ Wnt مختل شده و بیماری، درمان هایی که مسیر Wnt را هدف قرار می دهند محدود هستند. مطالعه ای جدید در انستیتو تحقیقات سلول های بنیادی سرطانی اروپا به دنبال این مطلب است که آیا ایجاد تغییراتی درون مسیر Wnt می تواند مانع از ایجاد سرطان شود و آیا می توان از آن به عنوان هدفی درمانی برای سرطان استفاده کرد یا خیر.

این مطالعه جدید نقشی را برای پروتئین Brg1 در سرطان کلورکتال شناسایی کرده است که عملکرد طبیعی آن روشن کردن مسیر Wnt است. پروتئین Brg1 در بسیاری از فرایندهای بیولوژیک موجود در بافت های طبیعی و توموری دخیل است. اغلب مطالعات(در in vitro و in vivo) پیشنهاد می کنند که این پروتئین به عنوان یک سرکوب کننده توموری عمل می کند که در صورت غیر فعال شدن عاملی برای ایجاد سرطان خواهد بود.

پروفسور Clarke و همکاران نشان داده اند که آیا این فرایند در مورد سرطان کلورکتال نیز اتفاق می افتد یا خیر. در این مطالعه آن ها با ایجاد موش هایی که در آن ها Brg1 غیر فعال شده بود به بررسی برهمکنش عملکردی بین Brg1 و مسیر Wnt پرداخته اند. با استفاده از طیفی از روش های ترانس ژنیک، آن ها کشف جالبی داشته اند که نشان می دهد غیرفعال شدن Brg1 منجر به مهار تشکیل تومور شده و بقای موش ها را افزایش می دهد. به نظر می رسد که اثرات حذف Brg1 به طور مستقیم روی سرنوشت سلول های شبه بنیادی درون روده اثر می گذارد. این یافته ها روی Brg1 به عنوان هدف درمانی بالقوه تاکید دارد و نشان داد که با هدف قرار دادن آن می توان میزان بقای سلول های بنیادی سوماتیک را به عنوان منشا اولیه سرطان کاهش داد. این فرایند می تواند در بیماران مستعد و مشکوک به سرطان ارزشمند باشد.

نتایج این مطالعه می تواند منجر به درمان هایی شود که  تومورها را در همان مراحل اولیه شکل گیری سرکوب می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه