تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مهر 1393
فاکتور کلیدی در حفظ هویت سلول های بنیادی

  فاکتور کلیدی در حفظ هویت سلول های بنیادی

به نظر می رسد که پروتئینی که در چندین سرطان دخیل است نقشی حیاتی در حفظ سلول های بنیادی در یک مرحله پرتوانی نابالغ داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، سلول های بنیادی تقریبا به هیچ نوع سرنوشت سلولی متعهد نیستند. در اصل، آن ها می توانند برای تمایز به هر نوع سلول بالغی برنامه ریزی شوند و در نتیجه امیدها را برای ترمیم بافت ها و اندام ها زنده نگه دارند. بنابراین شناخت بیولوژی آن ها بسیار مهم است.

فاکتوری که جدیدا برای سلول های بنیادی شناسایی شده است BRD4 است که در بسیاری از سرطان ها وجود دارد و به عنوان یک هدف درمانی در مطالعات بالینی محسوب می شود. دکتر Monge و همکاران دریافتند که BRD4 در سلول های ملانوما افزایش بیان می یابد و در نتیجه موجب حفظ توانایی تکثیری آن ها می شود و مهار این فاکتور موجب آهسته کردن رشد این سلول ها می شود. به نظر می رسد این پروتئین موجب حفظ سلول های سرطانی در یک مرحله شبه سلول های بنیادی می شود. این محققین به دنبال این بودند که ایا این پروتئین در سلول های بنیادی واقعی نیز وجود دارد.

در مطالعه جدید، این محققین فعالیت BRD4 را با استفاده از ترکیبات بلوک کننده آن در سلول های بنیادی جنینی انسان و موش مهارکردند. هم چنین آن ها از مولکول های RNAی خاصی برای بلوک کردن رونوشت های ژنی BRD4 استفاده کردند و مشاهده کردند که سلول ها به سمت مرحله بنیادی شدن شیفت می کنند. همان طور که این سلول ها تقسیم شدند شروع به نشان دادن ویژگی های نورون های جوان کردند.

پروتئین BRD4 فعالیت ژن ها را با اتصال به کروماتین تنظیم می کنند. به نظر می رسد که این جایگاه ها کنترل کننده های و هماهنگ کننده های اصلی الگوهای بیان ژنی مجزا برای ژن های مختلف هستند که سرنوشت نهایی سلول را تعیین می کنند. آن ها در یافته اند که BRD4 جایگاه های سوپر انهانسرهای ژن هایی را که برای حفظ هویت سلول های بنیادی مهم هستند اشغال می کنند. این ژن ها شامل OCT4 و PRDM14 هستند که زمانی که از مهارکننده های BRD4 برای سلول های بنیادی استفاده کردند کاهش بیان آن ها مشاهده شد. هم چنین به نظر می رسد که OCT4 تمایز نورونی را سرکوب می کند و بنابراین به نظر می رسد مهارکنندگی این سرکوب با استفاده از BRD4 دلیل اصلی القای ویژگی های نورونی در سلول های بنیادی باشد. از طرف دیگر از آن جایی که OCT4 یکی از چهار فاکتور OKSM لازم برای بازبرنامه ریزی سلولی به سلول های بنیاید پرتوان القایی است و این یافته های پیشنهاد می کند که BRD4 هویت سلول های بنیادی را به سطوح تنظیمی بالاتری در سلول سوق می دهد. در تئوری ما می توانیم یک تا تعداد بیشتری از فاکتورهای OKSM را با BRD4 جایگزین کنیم یا آن را به کوکتیل اضافه کنیم تا کارایی بازبرنامه ریزی مان را افزایش دهیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه