تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1393
اثرداروی ibrutinib در کاهش عوارض ناشی از GVHD پیوند سلول های بنیادی خون ساز

  اثرداروی ibrutinib در کاهش عوارض ناشی از GVHD پیوند سلول های بنیادی خون ساز

سلول های بنیادی خون ساز می توانند به انواع سلول های خونی تمایز یابند که شامل سلول های ایمنی و سلول های خونی قرمز است. داروهایی که سلول هایT وB را هدف قرار می دهند موجب بهبود بیماری پیوند علیه میزبان مزمن در موش می شوند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، درحالی که پیوند سلول های بنیادی خون ساز می تواند برای بیماران مبتلا به اشکال مهاجم سرطان های خونی که به سایر درمان های موجود پاسخ نمی دهند، نجات بخش باشد اما خطرهای زیادی نیز با این روش ها همراه است. برای مثال بیماری پیوند علیه میزبان(GVHD) زمانی ایجاد می شود که سلول های ایمنی مشتق از سلول های بنیادی خون ساز اهداکننده، بافت میزبان را مورد حمله قرار می دهند. بیماری پیوند علیه میزبان مزمن در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که ویژگی اصلی آن فیبروز است که عملکرد اندام ها را مختل می کند.

درمطالعه جدید نشان داده شده است که هدف قرار دادن سلول های Tو B این پتانسیل را دارد که موجب بهبود بیماری پیوند علیه میزبان مزمن شوند. در این مطالعه Blazar و همکاران  در دانشگاه مینه سوتا داروی مورد تصویب FDA به نام ibrutinib را در مدل های موشی بیماری پیوند علیه میزبان مورد ارزیابی قرار دادند. داروی ibrutinib فعالیت سلول های B را بلوک کرده و جمعیت های خاصی از سلول های T را مهار می کند و در این میان سمیت محدودی نیز دارد. نکته مهم این است که ibrutinib فعالیت سلول های T و B مشتق از بیماران مبتلا به بیماری پیوند علیه میزبان را کاهش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه