تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1393
کاهش توانایی تشخیص بوها ممکن است پیش بینی کننده مرگ ظرف مدت پنج سال باشد!

  کاهش توانایی تشخیص بوها ممکن است پیش بینی کننده مرگ ظرف مدت پنج سال باشد!

فقدان بویایی در مقایسه با نارسایی قلبی، سرطان و بیماری های ریوی می تواند پیش بینی کننده بهتری برای مرگ باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، برای سالخوردگانی که توانایی تشخیص بوها را از دست می دهند، این مشخصه می تواند پیش بینی کننده مرگ ظرف مدت پنج سال باشد. طبق این مطالعه که در مجله PLOS ONE به چاپ رسیده است 39 درصد افرادی که قادر به انجام یک تست بوی ساده نبودند طی مدت مذکور مردند این در حالی است که این آمار برای کسانی که حس بویایی متوسطی داشتند 19 درصد و برای افرادی سالم بودند 10 درصد بود.

محققین تاکید دارند که خطرات از دست دادن بویایی بسیار قوی است و می تواند علامت بسیاری از بیماری های مزمن باشد. فقدان بویایی در مقایسه با نارسایی قلبی، سرطان و بیماری های ریوی می تواند پیش بینی کننده بهتری برای مرگ باشد. تنها آسیب کبدی شدید است که از این حیث می تواند پیش گوی قوی تری برای مرگ باشد. برای کسانی که در حال حاضر در خطر مرگ قرار دارند از دست دادن بویایی می تواند احتمال مرگ را دو برابر کند. در واقع محققین می گویند که این عارضه نمی تواند دلیل مستقیم مرگ باشد اما به نوعی نشان گر آن و اولین هشدار برای بدتر شدن اوضاع است. در واقع این یافته ها می تواند یک تست بالینی مفید و راهی سریع و ارزان قیمت را برای بیمارانی که در معرض خطرمرگ قرار دارند ارائه دهد.

در فاز اول این مطالعه که در سال های 2005-2006صورت گرفت محققین توانایی شناسایی 5 بوی مجزا را در 3005 شرکت کننده مورد ارزیابی قرار دادند. این تست بویایی مدیفه شده از Sniffin Sticks استفاده کرد که یک ابزار پراکنده کننده بو است . از افراد در مورد هر رایحه سوال پرسیده شد و از افراد خواسته شد که برای هر بو یک گزینه را انتخاب کنند. بوهای مورد آزمون شامل، نعناع، ماهی، پرتقال، رز و چرم بود. نتایج نشان داد که در این بین 78درصد افراد بویایی درستی داشتند. 25 درصد آن ها افرادی بودند که دو یا سه گزینه از پنج مورد را درست حدس زده بودند و در نهایت 3.5 درصد از آن ها افرادی بود یک گزینه را درست حدس زده بودند یا هیچکدام از گزینه ها را درست نگفته بودند.

در این بین معیارهای دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج نشان داد که میزان بویایی با افزایش سن کاهش می یابد. در فاز دوم مطالعه در سال های 2010-2011 که محققین بقای همین شرکت کنندگان را مورد ارزیابی قرار دادند ملاحظه کردند که 430 نفر از این شرکت کنندگان فوت کرده اند. آنالیزها نشان داد در بین این افراد میزان مرگ ومیر در بین سالخوردگانی که توانایی تشخیص بوی کمتری داشته اند بیشتر بوده است و در واقع ظرف مدت پنج سال بیشترین احتمال مرگ در بین افرادی بوده است که حس بویایی خود را از دست داده بودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه