تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1393
راهی جدید برای استخراج سلول های سازنده استخوان از بافت چربی

  راهی جدید برای استخراج سلول های سازنده استخوان از بافت چربی

درون بافت چربی ما سلول هایی وجود دارد که پتانسیل تبدیل شدن به استخوان، غضروف و حتی چربی بیشتر را در صورت وجود محرک مناسب دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از نظر تئوری این سلول های سازنده بافت چربی منبعی آماده برای استفاده در طب ترمیمی مانند ترمیم استخوان هستند و اگر پزشکان بتوانند سلول های کافی را از این بافت به دست آورند می توانند آن ها را تحریک به تولید استخوان کنند.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه Brown روشی جدید را برای استخراج طیف وسیعی از سلول های تولید کننده استخوان از بافت چربی نشان داده اند. آن ها ایجاد تگ فلورسنسی کرده اند که می تواند سلول هایی که ژن ALPL را بیان می کنند شناسایی و پیدا کند. بیان این ژن یک نشان گر برای پتانسیل استخوان سازی است. اگر که این تگ RNAی تولید شده را در زمان بیان ژن پیدا کند به آن متصل شده و روشن می شود. ماشینی که این نور فلورسنس را شناسایی می کند، سلول های بیان کننده ALPL را جدا می کند. در این مقاله محققین گزارش کرده اند که روش آن ها تولید سلول هایی که توانایی ساختن استخوان را دارند در مقایسه با سایر روش های مرسوم حداقل دو برابر می کند. دانشگاه براون این روش را به عنوان راهی برای تگ کردن بیان یک ژن و به منظور تولید یک بافت ثبت اختراع نموده است. در همین حال سلول هایی که ALPL را بیان می کنند به طور میانگین در مقایسه با سلول های بافت چربی طبقه بندی نشده بیش از دو برابر ماتریکس استخوانی تولید می کنند و این میزان بیش از 4 برابر سلول هایی است که ALPL را بیان نمی کنند. هم چنین این سلول های بیان کننده ALPL قابلیت بسیار خوبی در ساخت غضروف و چربی دارند. گروه دیگری از محققین نیز به دنبال این هستند که سلول های بنیادی را برای تبدیل به نوع خاصی از بافت و با توجه به مارکرهای ویژه ای طبقه بندی و خالص سازی کنند.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه