تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1393
بیومارکرهای جدید سرطان کولون

  بیومارکرهای جدید سرطان کولون

مطالعات محققان امریکایی نشان می دهد برخی از microRNA ها در رشد سرطان کولون نقش دارند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان امریکایی microRNA هایی را شناسایی کرده اند که ممکن است باعث سرطانی شدن پولیپ های کولون شوند. این یافته ها در The Journal of Pathology ارائه شده است.

 انجمن سرطان امریکا تخمین زده است در سال 2014 تعداد 134000مورد جدید سرطان کولون  تشخیص داده خواهد شد و 50000 نفر بر اثر این بیماری خواهند مرد. پزشکان می گویند علی رغم این که روش های پیشرفته غربالگری وجود دارد اما هنوزتعداد زیادی از افراد به این نوع سرطان مبتلا می شوند. محققان می خواهند بدانند آیا روشی وجود دارد که به کمک آن بتوان قبل از شروع بیماری آن را متوقف کرد یعنی ازتبدیل پولیپ ها به تومورهای سرطانی جلوگیری نمود. پژوهشگران امریکایی با مطالعه بر روی microRNA ها امیدوار بودند به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست یابند. آن ها در یافته اند که microRNA هایی به نام miR-182 و miR-503 با همکاری هم پولیپ های خوش خیم را به تومورهای سرطانی تبدیل می کنند. آن ها توانایی سلول ها را برای تولید پروتئینی به نام FBXW7 که سرکوب کننده تومور است از بین می برند. این مطالعه بر روی رده سلولی پولیپ خوش خیم صورت گرفته است. در این رده سلولی miR-182 حضور داشته و نشانه ای از تشکیل پولیپ یا آدنوما است.  محققان سپس miR-503 را وارد این رده سلولی نموده و دریافتند که پروتئین سرکوب کننده مذکور محدود می شود و پولیپ ها پتانسیل بیشتری برای سرطانی شدن به دست می آورند. این گروه در ادامه مطالعه به بررسی اطلاعات بیماران پرداخته اند. آن ها می گویند میزان بالای هر دو microRNA  طول عمر بیماران را کاهش می دهد. به عقیده محققان این دو مولکول می توانند به عنوان بیومارکری برای تشخیص و پیش آگهی در مورد این نوع سرطان به پزشکان کمک کنند.  مرحله بعدی مطالعه شامل بررسی این موضوع است که آیا می توان miR-182 و miR-503 را با داروها مورد هدف قرار داد .
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 15 مهر,1393

mohammad. zarjooee

با سلام و ادب و احترام <br />66 ساله و مشکل پولیپهای متعدد در کانال کو لون مو جب بد خیمی آن شده میخواستم بدانم آیا بهترین راه درمان شیمی درمانیست ؟؟ در چند مرحله و آیا ریشه کن خواهد شد ؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه