تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 مهر 1393
اولین تصویر BRCA2 گرفته  شد.

  اولین تصویر BRCA2 گرفته شد.

دانشمندان انگلیسی برای اولین بار موفق به تهیه تصویری از پروتئین BRCA2 شده اند که نشان می دهد چگونه این پروتئین هنگام تعمیر DNA به پروتئین دیگری به نام RAD51 کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، اولین تصویر از پروتئین BRCA2 نشان می دهد چگونه این پروتئین هنگام تعمیر DNA عمل می کند. یافته ها نشان می دهد هر جفت از پروتئین های BRCA2 به دو RAD51 متصل می شوند که در دو جهت مختلف قرار دارند. این وضعیت به این پروتئین کمک می کند تا در جهت درست بر روی رشته های آسیب دیده DNA قرار گرفته و وظیفه خود را انجام دهد. محققان نشان داده اند کار BRCA2 کمک به RAD51 برای تشکیل رشته های کوتاه در قسمت های مختلف DNA است. با تشکیل این ساختارها  احتمال یافتن رشته  مورد نیاز برای ترمیم قسمت آسیب دیده افزایش می یابد.
 جهش هایی  که در ژن کد کننده  BRCA2 رخ می دهند خطر سرطان سینه و برخی سرطان های دیگر را افزایش می دهند. پیش تر مشخص شده بود که این پروتئین در ترمیم DNA نقش دارد ولی در مورد ساختمان و مکانیسم عمل آن اطلاعاتی وجود نداشت بنابراین هدف قرار دادن آن به عنوان روش درمانی غیر ممکن بود. محققان انگلیسی بعد از خالص سازی پروتئین فوق از میکروسکوپ الکترونی برای کشف ساختار و چگونگی برهمکنش آن با پروتئین های دیگر و نیز DNA استفاده کرده اند. نتایج این مطالعه در Nature Structural and Molecular Biology ارائه شده است. جهش در ژن BRCA2  درحدود یک هزارم  انگلیسی ها دیده می شود.  خطر سرطان سینه در زنانی که که دارای BRCA2  جهش یافته هستند بسته به نوع جهش  40 تا 85  درصد است درحالی که این احتمال برای سایر افراد تنها 12 درصد است. در بسیاری از زنانی که  در آن ها جهش های  BRCA1 و BRCA2 تشخیص داده می شود برای کاهش خطر سرطان سینه عمل جراحی صورت می گیرد. این نوع جهش ها خطر  سرطان های تخمدان، پروستات و پانکراس را نیز افزایش می دهند. ژن های BRCA1 و BRCA2 پروتئین هایی را کد می کنند که در ترمیم DNA نقش دارند. DNA موجود در سلول های ما روزانه متحمل هزاران آسیب می شوند که در اثر مواد شیمیایی سمی، محصولات جانبی تولید شده توسط مسیرهای متابولیکی و اشعه ماورا بنفش ایجاد شده اند. مکانیسم های ترمیم اغلب این آسیب ها را ترمیم می کنند، آسیب های ترمیم نشده می توانند باعث سرطان شوند. با اطلاعات به دست آمده توسط این گروه از محققان زمینه برای طراحی تحقیقات دیگرو به دست آوردن جزئیات بیشتری از این پروتئین فراهم شده است . محققان معتقدند با اضافه کردن این جزئیات به تصویر کنونی شاید بتوان تقص های ناشی از BRCA2 را اصلاح کرد و به سلول ها برای ترمیم موثرتر DNA و جلوگیری از سرطان کمک کرد. محققان همچنین امیدوارند با دانستن این که چگونه می توان کارایی ترمیم  DNA را در سلول های سرطانی کم کرد، آن ها را ازبین برد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه