تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 مهر 1393
آغاز آزمایشات بالینی داروی جدید multiple myeloma

محققان انگلیسی موفق به کشف داروی جدیدی برای درمان multiple myeloma شده اند. آزمایشات بالینی آن را در مورد بیماران در آخر سال آینده آغاز کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مقاله ای که در مجله Cancer Cell منتشر شده است محققان گزارش کرده اند چگونه دارویی به نام DTP3 سلول های myeloma را  در آزمایشگاه و در موش ها از بین برده است  بدون این که اثرات جانبی بر روی سلول های سالم داشته باشد. اثرات سمی مشکل اصلی اغلب داروهای ضد سرطان است. داروی جدید یک فرایند کلیدی را که به سلول های سرطانی اجازه می دهد تکثیر یابند متوقف می کند. آزمایشات بالینی این دارو قرار است در آخر سال 2015 آغازشود.

Multiple myeloma نوعی سرطان غیر قابل درمان مغز استخوان است و عامل 2 درصد مرگ و میر های  ناشی از سرطان می باشد.  مطالعات انجام شده در آزمایشگاه نشان می دهد DTP3 می تواند برای بیماران مبتلا به این نوع سرطان  و چندین نوع سرطان دیگر اثرات درمانی داشته باشد اما برای تایید این اثرات نیاز به آزمایشات بالینی است که از سال دیگر میلادی آغاز خواهد شد. این دارو با توجه به مکانیسم هایی که سلول های سرطانی را قادر به زنده ماندن و تکثیر می کنند، ساخته شده است. در دهه 1990 مشخص شد پروتئینی به نام nuclear factor kappa B یا NF-kB که نقش مهمی در التهاب و پاسخ ها ی ایمنی دارد دربسیاری از سرطلن ها نیز دارای فعالیت بیش از حد معمول  بوده و مسوول خاموش شدن مکانیسم های سلولی است که  به طور طبیعی باعث مرگ سلول می شوند در نتیجه سلول های سرطانی زنده می مانند. محققان و شرکت های داروسازی در سراسر جهان برای تولید مهارکنندگان NF-kB سرمایه گذاری های هنگفتی نموده اند اما چنین ترکیباتی چندان موفق عمل نکرده اند زیرا آن ها بسیاری از فرایندهای مهم را که در سلول های سالم توسط NF-kB کنترل می شوند بلوکه می کنند بنابراین دارای عوارض جانبی خطرناکی برای بیماران هستند. محققان انگلیسی برای مهار این مسیر مولکولی از روش متفاوتی استفاده کرده اند. آن ها به مطالعه  ژن هایی پرداخته اند که در پایین دست NF-kB قرار دارند و می توانند مسوول اثرات ذکر شده NF-kB در پیشرفت سرطان باشند. آن ها با مطالعه بر روی بیماران مبتلا به multiple myeloma موفق به شناسایی یک مجموعه پروتئینی به نام GADD45β/MKK7 شده اند که نقش مهمی در بقای سلول های سرطانی ایفا می کند. برای یافتن روش ایمنی که مسیر  NF-kB را مورد هدف قرار دهد بیش از 20000مولکول مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که دو مولکول می توانند مجموعه پروتئینی فوق را مختل کنند. با آزمایشات بیشتر بر روی موش ها مشخص شده است که DTP3 می تواند با دوز مشخصی سلول های سرطانی را از بین ببرد بدون این که برای سلول های عادی سمی باشد.